Öko-drive

Közbringa – félezer városban előttünk hajtanak már

A világnak immár legalább félezer városában működik valamilyen szabad közösségi bérkerékpár rendszer. Nem lehet azt mondani, hogy Magyarország „elkapkodta” az itthon közbringa-rendszernek nevezett megoldás bevezetését, hiszen a vele kapcsolatos közbeszerzési eljárást írták csak éppen ki.

A cleantechnica.com amerikai szakportál tudósítójának beszámolója szerint azonban nem hátrány, ha a megfelelő kerékpárutak is megvannak a rendszerhez. Példaként első helyen említi, hogy az amerikai fővárosban a Fehér Ház és a Capitol között már van külön kijelölt biciklisáv, ahol a politikai élet különböző személyiségei kerekeznek nap mint nap turisták társaságában.

További példái között felhozza, hogy a kínai Hangcsu városában ezeket az elkülönített kerékpáros utakat már úgy alakították ki, hogy a tömegközlekedési eszközökön utazók hamar megtalálhassák mindenütt a maguk sávját, ha kétkerekűre váltanak. Itt sem arról van szó, hogy csak magánbiciklivel közlekedhetünk. Hasonló a helyzet sok helyen, még az igen nagy kiterjedésű Mexikóvárosban is. Azaz a közbringa rendszert több helyütt már integrálták a tömegközlekedés vonalaihoz is.

Az egyébként olcsó és környezetkímélő utazást lehetővé tevő bérbicikli rendszer már csaknem félszáz országban és több mint 500 városban működik, így egyszerre a világon már legalább fél millió ember kerekezik vele, több mint háromnegyedük Európában, közülük egy adott időpontban 10 ezer a francia Vélib, 8 ezer a londoni Barclays Cycle Hire rendszer keretében. Vannak országok, ahol a közbringa programok száma meghaladja a százat(Olaszország, Spanyolország), a németeknél 43, a franciáknál összesen 37 ilyen rendszer van. Varsóban tavaly indult a biciklimegosztási program, mostanra 2 és félezer kerékpárt mozgat.

Amszterdam volt az úttörő 1965-ben (!), akkor közlekedni félszáz fehérre festett kerékpárt bocsátottak a város lakóinak rendelkezésére, ingyen. Legmesszebbre viszont a maga rendszerét éppen átalakító dán főváros jutott, igaz 17 éves múlttal. A kerékpár a városi közlekedők 36 százalékát szolgálja ki. A cél az 50 százalék.