
A Toyota és Lexus hibridek globális értékesítése meghaladta az 5 milliós darabszámot.
• 2012-ben 1,22 millió Toyota és Lexus full hybrid kelt el
• Jelenleg 80 országban 20 Toyota és Lexus hibrid modell kapható
• 2015 végéig 18 új hibrid modell érkezik, köztük egy tüzelőanyag-cellás jármű
• 2013 első negyedévében Európában 82%-kal nőtt a hibridek értékesítése
A Toyota Motor Corporation (TMC) bejelentette, hogy hibrid hajtású autóinak összesített globális értékesítése meghaladta az 5 milliós darabszámot: 2013. március 31-ig a vállalat 5,125 millió1 ilyen járművet adott el.
Ebben a hónapban a TMC kínálatában 19 különböző hibrid személyautó és egy plug-in hybrid modell szerepel; e járművek a világ mintegy 80 piacán és régiójában kaphatók. A TMC határozott szándéka, hogy még tovább bővítse ezt a termékkínálatot, s hogy hibrid hajtású járműveit még több országban és régióban értékesítse. A napjainktól 2015 végéig terjedő időszakban a TMC összesen 18 új hibrid hajtású modellt – köztük egy tüzelőanyag-cellás autót – mutat majd be világszerte.
A TMC számításai szerint 2013. március 31-ig a vállalat által gyártott hibridek2 üzembe állításával mintegy 34 millió tonnával3 kevesebb CO₂ került a levegőbe (a széles körben elfogadott nézet szerint ez a gáz okozza a globális felmelegedést), vagyis ennyivel nőtt volna a légkör szennyezése, ha e hibridek helyett az utakon hasonló méretű és teljesítményű benzinüzemű autók közlekednek. A TMC becslései szerint – ugyanilyen összehasonlítás alapján – a hibridek üzembe állításával globálisan körülbelül 1,2 milliárd liter benzint sikerült megtakarítani.
1977 augusztusában a TMC Japánban bemutatta a “Coaster Hybrid EV” modellt, decemberben pedig megjelent a Prius, a világ első, sorozatban gyártott hibrid hajtású személyautója. A vállalat hibrid autói azóta is hihetetlenül népszerűek a vásárlók körében.
Az első generációs Prius fejlesztését Takeshi Uchiyamada, a TMC alelnöke irányította, aki így emlékszik vissza ezekre az időkre: “Azzal a célkitűzéssel kezdtünk neki az első generációs Prius megalkotásának, hogy megépítjük a huszonegyedik század autóját, ezzel is jelezve a Toyota környezettudatos elkötelezettségét. Elképesztően bonyolult feladat volt a nulláról felépíteni egy hibrid rendszert, ám ennek ellenére is vállaltuk a kihívást. Az első generációs Prius olyan hatást gyakorolt az emberekre, ami minden várakozásunkat felülmúlta: a fogyasztók egyre környezettudatosabb szemlélettel vásároltak, és mindinkább keresték a hibrid hajtású autókat. Az ő igényeik megértésével és kielégítésével vált lehetővé a hibrid járművek széles körű elterjedése, s a vásárlók azóta is folyamatosan érdeklődnek a TMC hibridjei iránt. Mindezért rendkívül hálás vagyok nekik.”
A huszonegyedik századra a hibrid technológia és a többi környezetbarát mobilitási megoldás fejlesztése a TMC szemléletének központi elemévé vált; a vállalat töretlenül dolgozik azon, hogy még kedvezőbbé tegye környezetkímélő termékeinek teljesítményét, fenntartási költségeit és választékát.
Hibridek Európában
Azóta, hogy az első generációs Prius 2000-ben megjelent Európában, a Toyota és a Lexus 2013. március 31-ig 544.184 darab hibrid járművet értékesített az európai piacon, ami a globális hibrid-eladások több mint 10 százalékát teszi ki.
A hibrid autók értékesítése most fordulóponthoz érkezett Európában, ahol 2010 óta látványosan emelkednek az eladási mutatók. Az európai piacon mintegy az első 100.000 darab hibrid autó eladása 7 évbe telt – ezzel szemben a Toyota Motor Europe egyedül a 2012-es évben 109.478 hibridet értékesített.
Az európai modellkínálatban jelenleg hat Toyota és hat Lexus full hybrid modell4 szerepel. 2013 első negyedévében a Toyota és Lexus hibridek eladásai 82 százalékkal szárnyalták túl az egy évvel korábbi eredményeket. A Toyota és a Lexus hibrid hajtású modelljei jelenleg az európai eladások 21 százalékát teszik ki.
A hibrid járművek vásárlói alacsonyabb fenntartási költséggel számolhatnak. A Toyota full hybrid technológiája jelentős szerepet játszik a levegőminőség javításában, hiszen az ilyen járművek kipufogógázában kevesebb a NOx és a koromrészecske, mint a dízelmotoros autókéban.
A Toyota hibrid-értékesítése* (Egység = 1,000 jármű)
1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
Japán | 0,3 | 17,6 | 15,2 | 12,5 | 18,4 | 19,9 | 27,1 | 68,7 | 58,5 | 72,4 |
Japánon kívül | 6,4 | 18,4 | 21,3 | 26,1 | 65,9 | 176,4 | 240 | |||
Összesen | 0,3 | 17,6 | 15,2 | 19 | 36,9 | 41,3 | 53,2 | 134,6 | 234,9 | 312,5 |
Egyesített összesen | 0,3 | 17,9 | 33,2 | 52,2 | 89,1 | 130,5 | 183,8 | 318,5 | 553,4 | 865,9 |
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 Jan-Márc |
|
Japán | 81,9 | 104,4 | 251,1 | 392,2 | 316,3 | 678 | 187,8 |
Japánon kívül | 347,4 | 325,3 | 278,9 | 297,9 | 312,6 | 541 | 144,3 |
Összesen | 429,4 | 429,7 | 530,1 | 690,1 | 628,9 | 1,219,0 | 332,1 |
Egyesített összesen | 1.295,3 | 1.725,1 | 2.255,2 | 2.945,4 | 3.574,4 | 4.793,5 | 5.125,6 |
A TMC hibrid személyautóinak összesített értékesítési adatai (2013. március 31-ig)*1 (Egység = 1,000 jármű)
Modell | Prius | Prius α (Prius v) |
Aqua (Prius c) |
Camry HV | Alphard Hybrid*2 | Auris Hybrid | Yaris Hybrid |
Avalon Hybrid |
Japán | 1304 | 215,5 | 347,6 | 27,9 | 38,2 | – | – | – |
Japánon kívül | 1630,7 | 79,4 | 61,9 | 329,1 | 0,8 | 85,6 | 36,6 | 4,7 |
Összesen | 2.934,8 | 294,9 | 409,5 | 357,1 | 39 | 85,6 | 36,6 | 4,7 |
Modell | Kluger Hybrid*3 (Highlander Hybrid) |
Vellfire Hybrid | Sai | Estima Hybrid | Crown Hybrid | Harrier Hybrid*4 |
Japán | 3,4 | 12,9 | 59,9 | 99,3 | 40,9 | 23,7 |
Japánon kívül | 130,3 | – | – | – | – | – |
Összesen | 133,7 | 12,9 | 59,9 | 99,3 | 40,9 | 23,7 |
Modell | LS 600h LS 600hL |
GS 450h | RX 400h RX 450h |
HS 250h | CT 200h | ES 300h |
Japán | 20,9 | 11,7 | 23,7 | 35,4 | 34,1 | – |
Japánon kívül | 11,1 | 22,3 | 244,5 | 22,3 | 103,2 | 19,2 |
Összesen | 32 | 34,1 | 268,2 | 57,8 | 137,3 | 19,2 |
Modell | Hibrid személyautók összesített értékesítése | Hibrid haszonjárművek összesített értékesítése*6 |
Japán | 2.318,7 | 4,2 |
Japánon kívül | 2.802,6 | – |
Összesen | 5.121,4 | 4,2 |
*1TMC adat; *2A gyártás 2008-ban véget ért, és az új modell gyártása 2011-ben kezdődött; *3A Kluger Hybrid (a japán piacra) gyártása 2007-ben véget ért; *4A Harrier Hybrid gyártása 2012-ben véget ért; *5A Crown Royal gyártása 2003-ban véget ért, a Crown Sedan gyártása 2008-ban véget ért; *6A Coaster Hybrid EV (gyártása 2004-ben véget ért), a Dyna Hybrid, a Toyoace Hybrid és a Quick Delivery 200 (a hibrid változat gyártása 2012-ben véget ért) egyesített adatai.
A TMC hibrid autói időrendben
Év | Hónap | Esemény |
1997 | Márc. | A Toyota Hybrid System (THS) bemutatása |
Aug. | A Coaster Hybrid EV bemutatása (csak japán piacra) | |
Okt. | A Prius bemutatása (piaci megjelenés decemberben) | |
2000 | Nov. | A Prius összesített globális értékesítése eléri az 50 ezres darabszámot |
2001 | Jún. | Az Estima Hybrid bemutatása (csak japán piacra) |
Aug. | A Mild Hybrid Rendszerrel felszerelt Crown Royal sorozat bemutatása (csak japán piacra) | |
2002 | Márc. | A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 100 ezres darabszámot |
Aug. | A Prius összesített globális értékesítése eléri a 100 ezres darabszámot | |
Okt. | A Mild Hybrid Rendszerrel felszerelt Crown Sedan bemutatása (csak japán piacra) | |
2003 | Ápr. | A Toyota Hybrid System II (THS II) bemutatása |
Júl. | Az Alphard Hybrid bemutatása (csak japán piacra) | |
Szept. | A teljesen újratervezett, második generációs Prius bemutatása | |
A Dyna Hybrid és a Toyoace Hybrid bemutatása (piaci megjelenés novemberben, csak japán piacra) | ||
2005 | Márc. | A Harrier Hybrid (RX 400h) és a Kluger Hybrid (Highlander Hybrid) bemutatása |
Okt. | A hibridek összesített globális értékesítése eléri az 500 ezres darabszámot | |
Dec. | A második generációs Prius gyártásának beindítása a kínai SFTM Changchun üzemben | |
2006 | Márc. | A GS 450h bemutatása |
Ápr. | A Prius összesített globális értékesítése eléri az 500 ezres darabszámot | |
Máj. | A Camry Hybrid bemutatása (csak Japánon kívüli piacra) | |
Jún. | A teljesen újratervezett Estima Hybrid bemutatása (csak japán piacra) | |
Okt. | A Camry Hybrid gyártásának beindítása az amerikai Kentucky üzemben; A Quick Delivery 200 bemutatása (csak japán piacra) | |
2007 | Máj. | A hibridek összesített globális értékesítése eléri az 1 milliós darabszámot; az LS 600h/LS 600hL bemutatása |
2008 | Febr. | A Crown Hybrid bemutatása (piaci megjelenés májusban; csak japán piacra) |
Ápr. | A Prius összesített globális értékesítése eléri az 1 milliós darabszámot | |
2009 | Jan. | Az RX 450h bemutatása (piaci megjelenés áprilisban) |
Máj. | A teljesen újratervezett, harmadik generációs Prius bemutatása | |
Júl. | A Camry Hybrid gyártásának beindítása Thaiföldön, a TMT Gateway üzemében; a HS 250h bemutatása | |
Aug. | A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 2 milliós darabszámot | |
Okt. | A Sai bemutatása (piaci megjelenés decemberben, csak japán piacra) | |
Dec. | A Camry Hybrid gyártásának beindítása Ausztráliában, a TMCA Altona üzemében | |
2010 | Ápr. | A Camry Hybrid gyártásának beindítása Kínában, a GTMC üzemében |
Jún. | Az Auris Hybrid gyártásának beindítása az Egyesült Királyságban, a TMUK Burnaston üzemében; Az Auris Hybrid bemutatása (csak Japánon kívüli piacokra) | |
Júl. | A hibridek összesített értékesítése Japánban eléri az 1 milliós darabszámot | |
Szept. | A Prius összesített globális értékesítése eléri a 2 milliós darabszámot | |
Nov. | A harmadik generációs Prius gyártásának beindítása Thaiföldön, a TMT Gateway üzemében | |
2011 | Jan. | A Prius 2010-es értékesítési eredménye Japánban 315.669 jármű, ami az addigi legjobb éves értékesítési darabszám; a CT 200h bemutatása |
Febr. | A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 3 milliós darabszámot | |
Máj. | A Prius α bemutatása | |
Aug. | A Prius összesített értékesítése Japánban eléri az 1 milliós darabszámot | |
Szept. | A teljesen újratervezett Camry Hybrid bemutatása Japánban; az Alphard és a Vellfire hibrid változatainak bemutatása (piaci megjelenés novemberben, csak japán piacra) | |
Okt. | A kínai TMEC alapkőletételi ünnepsége és annak bejelentése, hogy a vállalat a China FAW Csoporttal és a GTMC vállalattal közösen 2015 körül megkezdi a hibrid hajtású járművek kínai gyártását | |
Nov. | A Prius PHV bemutatása (piaci megjelenés Japánban 2012 januárjában, az USA-ban 2012 márciusában, Európában 2012 nyarán) | |
Dec. | A harmadik generációs Prius gyártásának beindítása Kínában, az SFTM Changchun üzemében; az Aqua bemutatása | |
2012 | Jan. | A teljesen újratervezett GS 450h bemutatása (piaci megjelenés márciusban) |
Febr. | A vállalat bejelenti, hogy 2013 második felében megkezdi a Highlander Hybrid gyártását az USA-ban, az Indiana üzemben | |
A Camry Hybrid gyártásának és értékesítésének beindítása Thaiföldön, a Kuozui Kuanying üzemében | ||
Ápr. | A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 4 milliós darabszámot | |
Máj. | A Yaris Hybrid bemutatása (a Japánon kívüli piacokra) | |
Júl. | A vállalat bejelenti, hogy 2014 elején megkezdődik az RX 450h gyártása a TMMC Cambridge Üzemében; az ES 300h bemutatása (a Japánon kívüli piacokra) | |
Okt. | A hibridek összesített értékesítése Japánban eléri a 2 milliós darabszámot | |
A hibridek összesített globális értékesítése 2012 januárja és októbere között eléri az 1 milliós darabszámot | ||
Nov. | A teljesen újratervezett Auris Hybrid bemutatása (a Japánon kívüli piacokra) | |
Dec. | A teljesen újratervezett Crown hybrid bemutatása (piaci megjelenés 2013 januárjában, csak a japán piacra); az Avalon hybrid bemutatása (a Japánon kívüli piacokra) | |
2013 | Márc. | A hibridek összesített globális értékesítése eléri az 5 milliós darabszámot |
1 A plug-in hybrid járművekkel együtt; TMC adat
2 A Coaster Hybrid EV és a Quick Delivery 200 nélkül
3 Forgalomba állított járművek száma x futásteljesítmény x üzemanyag-fogyasztás (aktuális fogyasztási adat országonként) x CO₂ konverziós tényező
4 Európai hibrid modellek – Toyota: Yaris Hybrid, Auris Hybrid, Auris Hybrid Touring Sports, Prius, Prius+, Prius Plug-in Hybrid; Lexus: CT 200h, IS 300h, ES 300h, GS 450h, RX 450h, LS 600h