Öko-drive

Gázüzemű autóbusz kezdi meg hazai bemutatkozó körútját

2013.06.10. - 12:34  |  Nincs hozzászólás

Ma megkezdi magyarországi bemutatkozó körútját a sűrített földgázzal (CNG) közlekedő IVECO Citelis. A szóló kivitelű, városi kialakítású autóbuszt először Sopronban, majd Kaposvárott, Pécsett, Miskolcon és végül Budapesten próbálhatja ki az utazóközönség júniusban.

„A rendkívül alacsony károsanyag-kibocsátással rendelkező CNG-üzemű jármű hazai tesztje példa nélküli esemény, mely rendkívül széleskörű összefogásnak köszönhetően valósulhat meg.” – jegyezte meg Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke.

Egyesület (MGKKE) elnöke.

A 12 méter hosszú, teljes mértékben alacsonypadlós, háromajtós autóbusz hajtásáról 210 lőerős, hathengeres földgázmotor gondoskodik, mely az érvényben lévő Euro 5-ön túl az EEV környezetvédelmi kibocsátási normáknak is megfelel. Mindamellett a jövő évtől életbe lépő, a korábbiaknál jóval szigorúbb Euro 6-os határértékek teljesítésére is készen áll. A motor működéséhez szükséges - névlegesen 200 bar-os nyomásra sűrített - földgáz tárolására nyolc darab, összesen 1240 liter térfogatú, rendkívül erős kompozit szerkezetű gáztartály helyeztek el az autóbusz tetején. Az alternatív üzemmód ellenére a Citelis utasbefogadó-képessége nem csökkent, így összesen 110 személy szállítására alkalmas, melyből 26 ülőhely áll az utasok rendelkezésre. A második ajtónál kialakított peronon lehetőség van babakocsival és kerekesszékkel közlekedők utazására is, le- és felszállásukat pedig mechanikusan, vagy akár elektronikusan működtethető rámpa segíti. Az utastér szellőzéséről légkondicionáló, valamint tágas, elhúzható oldalablakok gondoskodnak.

Országos tesztkörút

Az IVECO-hoz tartozó, a közelmúltig Irisbus néven, a csehországi Vysoké Myto-ban készülő Citelis -típuscsaládhoz tartozó tesztbusza ma állt forgalomba a Kisalföld Volánnál. Az autóbuszt június 12-ig próbálhatja ki az utazóközönség Sopronban, ezt követően pedig Kaposvárott, Pécsett, és Miskolcon vendégeskedik, országos körútját Budapesten zárja.

Az autóbusz magyarországi tesztjének megszervezését a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület végezte, melynek tagjai nagy erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy zavartalan legyen a jármű hazai üzemanyag-ellátása. Magyarország ugyanis még jelentős lemaradásban van a megfelelő CNG-töltőinfrastruktúra kiépítése terén, mely hátráltatja a gázüzemű hajtás szélesebb körben való elterjedését.


Az Italcamion Kereskedelmi Kft.-hez érkező bemutató jármű üzemanyag ellátásáról a BRC töltőtechnológiája gondoskodik, amelyet az importőr BR.CAR Kft. bocsát rendelkezésre a teszt időtartama alatt. Az üzemanyagot pedig az út során a GDF-Suez és a Főgáz-CNG Kft. biztosítja a járműhöz. A roadshow helyszíneiben az önkormányzatokkal a fenntartható közlekedés megteremtéséért elkötelezett ÖKO flotta állapodott meg.

Gázüzemű autóbuszokkal a szmog ellen
A magyarországi teszt alkalmából a hazai nagyvárosok közlekedési szolgáltatói első kézből szerezhetnek tapasztalatokat a gázhajtás költséghatékonyságáról, az utasok pedig közvetlenül a mindennapi forgalomban ismerkedhetnek meg a jármű különösen tiszta és csendes üzemmódjával. Napjainkban az óriási zajjal és a szmoggal küszködő nagyvárosokban kiemelten fontos lehet a gázüzemű járművek forgalomba állítása.

A CNG-technológia egyre előnyösebb üzemeltetési költség mellett kínál a tüdő, és más légzőszervi rákbetegség kialakulásáért, továbbá a szív és érrendszeri megbetegedésekből fakadó időelőtti elhalálozásokért felelős szilárd-részecske kibocsátás-mentes üzemet. A gázüzemű járművek további előnye az 5-6 decibellel csendesebb motortechnológia, melynek köszönhetően harmadakkora zajterheléssel bírnak, mint a hagyományos üzemű autóbuszok.

A környezetbarát üzemanyagokkal hajtott járművek jelentős mértékben hozzájárulnak a szmog kialakulásáért felelős nitrogéndioxidok csökkentéséhez. A dízelmotorok ugrásszerűen megnövekedett és rendkívül agresszív üvegházhatású nitrogén-dioxid kibocsátásával szemben óriási előnyt kínál a földgáz és a biogáz-hajtás, amely a megújuló forrásból készülő üzemanyagoknak és a már kipróbált technológiának köszönhetően minimális hatással bír a globális felmelegedésre.

„A minden téren előremutató jármű- és üzemanyag technológia megismertetése és elfogadtatása részünkről nem csupán öncélú iparági törekvés, hanem társadalmi felelősségvállalásunk része is az ultra alacsony emisszióval rendelkező járművek elterjesztése.” – jegyezte meg Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.

Állami forrás CNG buszokra
Az MGKKE törekvései egybevágnak a kormányzati elképzelésekkel, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) ugyanis év elején 1,6 milliárd forintot különített el, hogy támogassa a közlekedési társaságokat gázüzemű autóbuszok beszerzéseiben. Az elnyerhető összeg a szóló kivitelű járműveknél darabonként maximum 18 millió forint, míg csuklós változatoknál legfeljebb 24 millió forint lehet. „Magyarországon jelenleg körülbelül 50 darab CNG hajtású busz közlekedik, a támogatás révén ez a szám három-négyszeresére emelkedhet körülbelül egy év alatt.” – hívta fel a figyelmet a Klaszter elnöke.

Háttérinformációk:

Iribus Citelis 12 CNG, szóló városi autóbusz –  fontosabb műszaki jellemzők

Motor
Típus: Iveco Cursor 8 CNG, földgázmotor
Hathengeres, soros, álló – farban keresztirányú beépítéssel
Teljesítmény:  154 kW (210 LE), 2100 f/p
Maximális nyomaték: 900 Nm, 950 f/p
Hengerűrtartalom: 7,8 liter

Sebességváltó
ZF vagy Voith automata sebességváltó
3, 5 vagy 8 gombos kapcsolóval

Gáztartályok
8 db, egyenként  155 literes tárolókapacitású tartály
Össztérfogat: 1240 liter
Gázfeltöltés a jármű jobb oldaláról

Kocsitest és külső felszereltség
Önhordó karosszéria 6 panelból csavarozással erősítve
Térdeplőrendszerrel ellátott jármű
Manuális,vagy elektromos működtetésű rámpa a kerekesszékeseknek
Aluminum oldalfali lemezelés
Hő és hangszigetelt motortér
Oldalsó, és front oldali útvonal kijelző
Hátsó viszonylatkijelző

Klímatechnika
A vezetőtér szellőztetése légkondícionálóval is kiegészíthető
Két, tetőtérbe épített szívóventillátor, mely a belső légcserét szolgálja
Két darab mechanikusan, vagy elektronikus működtetésű tetőszellőző

Belső berendezések
Csúszásmentes padlóburkolat
Expozi bevonatú, vagy inox kapaszkodó oszlopok, rudak, fogantyúk
Velúr és más szövet üléshuzatok
Városi, vagy vandálálló utasülések
Belső utasttájékoztató készülék

A vezető munkahelye
Részben,vagy teljesen zárt vezetőfülke
A kormánykerék magassága és hajlásszöge állítható
Rekeszek a személyes holmik tárolására
Légrugózással ellátott vezetőülés, mely kartámasszal is ellátható
Fűtött visszapillantó tükrök manuális, vagy elektromos állíthatósággal
ACTIA vagy VDO műszerfal


A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületről (MGKKE)
Az MGKKE, vagyis Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket.

Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.

Háttérinformáció:
A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű ún. kísérőgáz is. Továbbá származhat megújuló forrásból, a biogáz előállítás fontos alkotó részét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után járműhajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható, de az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán. A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb károsanyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2 emissziót bocsássa ki.

Számszerűen, dízel motoroknál akár 10 %-kal, benzinmotoroknál mintegy 25 %-kal kisebb kipufogó CO2 emissziót okoz. A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is csökkenhet.

Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig már régóta az évtized közepétől majd érvénybelépő nagyon szigorú EURO6 előírásai által megszabott határérték alatt marad. Nem utolsó sorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége a jelentős, akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami kevesebb, mint fele akkora zajterhelést jelent.

Rovat további cikkei

Kevesebb repülésre biztatnak svéd kutatók

Kevesebb repülésre biztatják a turistákat svéd kutatók, akiknek - most...

2019.05.27. - 07:15 tovább »

Már a sarkvidéken nyúzzák a BMW elektromos-meghajtású trióját

A 2020-ban és 2021-ben piacra kerülő modellek tesztelése jelen pillanatban...

2019.03.27. - 19:11 tovább »

Minden eddiginél erősebb elektromos repülőt épít a Rolls-Royce

Minden eddiginél erősebb elektromos meghajtású sport- és műrepülőgép...

2019.01.25. - 12:52 tovább »

Friss cikkek

Heti két óra a természetben a jó egészség elengedhetetlen feltétele

Heti két óra eltöltése a természetben jelentősen növeli az egészséget,...

2019.06.15. - 12:00 tovább »

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

2019.04.18. - 10:11 tovább »

Erdősítéssel szorítják vissza az elsivatagodást Észak-Kínában

Több mint 860 ezer hektárnyi erdőt telepítenek az észak-kínai...

2019.04.12. - 13:35 tovább »