Öko-drive

A norvég úszó-alagút

2016.07.26. - 17:35  |  Nincs hozzászólás

Norvégia előállt egy ambiciózus tervvel, hogy megépítsék a világ első úszó, víz alatti alagútját, ezzel segítve az utazók átjutását az ország fjordjain. Jelenleg ezeken a hatalmas víztömegeken csak számtalan komp segítségével lehet átjutni, ami kényelmetlen és rendkívül időigényes. Úgyhogy a norvégok fejében megfogant az ötlet: mi lenne, ha az egészet víz alatti, úszó hidakkal oldanánk meg?

Mit is jelent ez, hogy víz alatti, ugyanakkor úszó híd? A válasz igazából rendkívül egyszerű. A híd maga egy hatalmas cső lesz, ami 30 m mélyen fog menni, és ami ezt az egészet fent tartja, a pontonok. A cső maga elég széles ahhoz, hogy két sáv kényelmesen elférjen benne. A pontonok pedig egymáshoz lesznek rögzítve, így az alagút nem fog majd inogni. A tervek egyelőre még nem tisztázottak, szóval lehet, hogy egyes részeken az alagút a fjord fenekén fog futni, ezzel is plusz stabilitást szerezve az építménynek.

bridge1

Minden ilyen alagút két, párhuzamosan futó csőből fog állni, ennek köszönhetően két sáv az egyik irányba, két sáv pedig a másik irányba haladóknak. A tervezők azt mondják olyan lesz, mint bármilyen más alagúton áthajtani. Norvégiában jelenleg is 1.150 alagút van használatban, ezek közül 35 víz alatti, úgyhogy a norvégok valószínűleg nem fogják furán érezni magukat.

bridge4

Viszont joggal kérdezhetnék, hogy miért nem rendes hidat építenek. A vidék változatossága miatt sokkal költségesebb és, persze nehezebb is lenne ezeket a hidakat megépíteni. Ezek a fjordok túl szélesek és túl mélyek, szóval a hagyományos hidak kivitelezése több szempontból is nehézségekbe ütközne. A víz feletti úszó hidakat pedig nem lehetne biztonságosan használni rossz időben.

bridge3

A tervek szerint 2035-re kész is lesznek az alagutak, már 25 milliárd dollárt el is különítettek a projektnek. Persze a mérnökök előtt még rengeteg munka áll, hiszen ilyen technológiát még senki nem alkalmazott, és egyelőre senki sem biztos benne, a híd hogyan fog reagálni az erős szélre és hullámokra.

Forrás: http://hackaday.com/

Rovat további cikkei

Kevesebb repülésre biztatnak svéd kutatók

Kevesebb repülésre biztatják a turistákat svéd kutatók, akiknek - most...

2019.05.27. - 07:15 tovább »

Már a sarkvidéken nyúzzák a BMW elektromos-meghajtású trióját

A 2020-ban és 2021-ben piacra kerülő modellek tesztelése jelen pillanatban...

2019.03.27. - 19:11 tovább »

Minden eddiginél erősebb elektromos repülőt épít a Rolls-Royce

Minden eddiginél erősebb elektromos meghajtású sport- és műrepülőgép...

2019.01.25. - 12:52 tovább »

Friss cikkek

Heti két óra a természetben a jó egészség elengedhetetlen feltétele

Heti két óra eltöltése a természetben jelentősen növeli az egészséget,...

2019.06.15. - 12:00 tovább »

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

2019.04.18. - 10:11 tovább »

Erdősítéssel szorítják vissza az elsivatagodást Észak-Kínában

Több mint 860 ezer hektárnyi erdőt telepítenek az észak-kínai...

2019.04.12. - 13:35 tovább »