Öko-drive

Innovatív lengéscsillapító az Auditól, mely az energiát is visszanyeri

Olyan rendszert leplezett le ma az Audi, amivel üzemanyagot lehet spórolni és még a menetkomfortot is növeli a gyártó. Ráadásul nem vész kárban az úthibák kisimításakor felszabaduló energia. A rendszer neve EROT , amiben vízszintesen fekvő, elektromechanikus csillapítók helyettesítik a hagyományos, függőleges mozgást végző hidraulikus szerkezetet.

Minden egyes úthiba, döccenő, fekvőrendőr kinetikus energiát generál a kocsiban, amit a manapság használt csillapítók elnyelnek, és hő formájában veszik el, írja az auto-live.hu. A 48 voltos elektromos rendszerben található elektromechanikus csillapítók – melyek forgó mozgást végeznek – révén hasznosítják ezt az energiát, ráadásul teljesen új lehetőségeket kínál a futóműbeállítás terén, mondja Dr.-Ing. Stefan Knirsch, az Audi AG fejlesztésért felelős igazgatóságának tagja.

Az eROT gyorsan reagál, minimális késlekedéssel, és aktív rendszerről beszélünk, tehát gyorsan alkalmazkodik az aktuális útviszonyokhoz és a sofőr vezetési stílusához. Szoftver révén gyakorlatilag teljesen szabadon állítható be a csillapítás karakterisztikája, amivel a funkcionalitás terén rendelkezünk óriási mozgástérrel. A másik nagy előny a rendszer geometriájából adódik. Vízszintesen elrendezett elektromos motorok helyettesítik a függőleges csillapítókat, ami nagyobb csomagteret tesz lehetővé.

Electromechanical rotary damper

Electromechanical rotary damper

Mi több, az eROT elektromos árammá konvertálja a kompresszió során felszabaduló kinetikus energiát. A rendszer a mozgó kerekek felől érkező erőt eljuttatja az elektromos motorba, teszi ezt több fokozaton át, és a motor végül elektromos energiává alakítja azt át. A németországi teszteken átlagosan 100 és 150 watt között produkált a rendszer. Ha a CO2-kibocsátásban akarnánk megfogalmazni, akkor 3 grammal kevesebbet eregetünk a levegőbe kilométerenként. A rendszerben található lítium-ion akkumulátor 0.5 kWh kapacitással bír.

Az Audi szerint ígéretes eredmények születtek a teszteken, így határozottan elképzelhető, hogy alkalmazni fogják jövőbeni modellekben. Ennek előfeltétele a 48 voltos elektromos rendszer, ami központi komponens az Audi elektromos mobilitást felkaroló stratégiájában. 2017-re terveznek belőle egy következő változatot, mely elsődleges szerepet kap majd egy nagy teljesítményű, átmeneti hibrid modellben. Ez egy teljesen új kocsi lesz a palettán, és 7 deci üzemanyagot is lehet majd spórolni az elektromos rendszer révén 100 kilométeren.

Forrás: http://auto-live.hu