Öko-drive

Hogyan fogunk fizetni az elektromos autónkba töltött áramért?

2017.09.08. - 06:00  |  Nincs hozzászólás

Itthon még terjedtek el annyira az elektromos autók, mint tőlünk nyugatra, de tény és való, hogy egyre többször figyelhetünk fel a zöld színű rendszámtáblákra hazánkban. Ez a fővárosra hatványozottan igaz, főleg, mivel Budapesten található a legtöbb töltőállomás, illetve zöld rendszámú autóval mindenhol ingyenesen lehet parkolni.

"Mindez persze egy öngerjesztő folyamat, minél könnyebb egy elektromos autót fenntartani, annál könnyebb lesz eladni is." - írja a HVG.hu, és való igaz, ha több helyen érhetőek el a töltőállomások, annál jobban el fognak terjedni az elektromos járművek.

A töltőállomások működtetéséhez azonban engedélyt kell kérni a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivataltól (MEKH). Hétfőig 24 ilyen engedélyt adott ki a MEKH, de ezen engedélyek száma hamar megugorhat - idézi a Világgazdaság cikkét a HVG. Erre azért van nagy esély, mert a kormány a tervek szerint 80 kilométerenként helyezne ki gyorstöltőket, hogy valóban az egész országban komolyabb kompromisszumok nélkül lehessen közlekedni az elektromos autóval. Ezen gyorstöltők telepítéséhez az egyes önkormányzatok adhatnának be kérelmet, ami 100 százalékos, vissza nem térítendő támogatást jelentene az állam részéről.

bp3

A hétfőig kiadott 24 engedélyből 20 az Elműé, ebből egy miskolci töltő kivételével mind a fővárosban kap helyet. Ezen kívül az E.ON-nak van egy fizetős állomása Győrben, szintén egy engedélyt kapott a Szekszárdi Vagyonkezelő Kft., a maradék kettő pedig a Főtaxié lett.

bp1

Most azt találgatják, melyik elszámolási módszer fog majd elterjedni. A HVG három módszert mutatott be, mindnek megvan a maga hátulütője, így egyelőre ténylegesen csak találgatásról van szó. Az első az óra- vagy percalapú számlázás, aminek nagy előnye lenne, hogy könnyen lehetne vele számolni, viszont ez nem lenne túl igazságos. Tekintve, hogy a töltők egyelőre nem egységes kapacitással bírnak, akinek mondjuk "6,6 kWh-s kapacitású töltővel csatlakozik [...], akkor kétszer annyi energiát tud felvenni, mint akinek 3,3 kWh-s kapacitású töltője van, fizetni viszont mindketten egyformán fognak" - írja a HVG. Ennek másik komoly gondja, hogy a teljes feltöltöttség után is pörög tovább a számláló.

A kWh-s elszámolás ismerős lehet a háztartási villanyszámla miatt, viszont itt - a villanyszámlához hasonlóan - számításba kéne venni, hogy valaki csúcsidőben, vagy azon kívül tölti az autóját.

Harmadik megoldás lenne az alkalmankénti fizetés, ami azt jelentené, hogy mindegy mennyi áramot veszünk fel, minden alkalommal ugyan annyit kellene fizeti. Ez egy fokkal jobb megoldás, mint a percalapú, hiszen itt önhibán kívül semmi probléma nem adódhat, bár tény, hogy ez továbbra sem lenne túl igazságos.

Forrás: http://hvg.hu/

Rovat további cikkei

Kevesebb repülésre biztatnak svéd kutatók

Kevesebb repülésre biztatják a turistákat svéd kutatók, akiknek - most...

2019.05.27. - 07:15 tovább »

Már a sarkvidéken nyúzzák a BMW elektromos-meghajtású trióját

A 2020-ban és 2021-ben piacra kerülő modellek tesztelése jelen pillanatban...

2019.03.27. - 19:11 tovább »

Minden eddiginél erősebb elektromos repülőt épít a Rolls-Royce

Minden eddiginél erősebb elektromos meghajtású sport- és műrepülőgép...

2019.01.25. - 12:52 tovább »

Friss cikkek

Heti két óra a természetben a jó egészség elengedhetetlen feltétele

Heti két óra eltöltése a természetben jelentősen növeli az egészséget,...

2019.06.15. - 12:00 tovább »

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

2019.04.18. - 10:11 tovább »

Erdősítéssel szorítják vissza az elsivatagodást Észak-Kínában

Több mint 860 ezer hektárnyi erdőt telepítenek az észak-kínai...

2019.04.12. - 13:35 tovább »