Publikációk

Nyugodtan nézz hülyének!

Lehet az valakinek a célja, hogy állandóan több dolgot birtokoljon? Lehet… kétségkívül. De mit ér el vele? Meg tudja becsülni? Ez az igazi kérdés – szerintem.

Kezded már érteni a címet? Talán még nem eléggé… majd fogod.

Hogy miből legyen kevesebb? Mondhatnám, hogy mindenből. Éppen annyival csökkentsd le a vásárolt mennyiséget, amennyire nincs szükséged.

Biztos, hogy kell két tévé a lakásba? Bátran ki mered jelenteni, hogy a kidobott vasalódeszkát nem lehetett volna megjavítani ahelyett, hogy újat vettél? Tényleg léted elengedhetetlen feltétele, hogy huszonnyolc nadrágod és húsz pár csizmád legyen? Ha igen, akkor nyugodtan abbahagyhatod ennek a cikknek az olvasását, és mehetsz vásárolni. Ha viszont nem, akkor gondolkodjunk együtt!

Amikor megveszel valamit, azzal elindítasz egy folyamatot. Még ha nem is egy nejlonszatyorba téve, nagyfogyasztású autóddal szállítod haza, akkor is szennyezed vele a környezeted. Természetesen van a szennyezésnek egy olyan mértéke, amit nem lehet csökkenteni, tehát amivel nem kell különösebben foglalkozni. Azonban kevesen mondhatják el magukról, hogy ők már ilyen szinten állnak. A többség még tudna hova javulni. Például azzal, hogy kevesebb hulladékot termel. Ennek első lépése pedig az, hogy kevesebb „fölösleges” dolgot fogyaszt.

Gondold végig az elmúlt hónapot! Hányszor dobtál ki élelmiszert? Olyasvalamit, amit egyébként még szeretsz is, csak rád romlott. Vagy amit nem szeretsz annyira, csak megvásároltad, mert akciós volt… aztán meg nem ízlett. Mi lett volna, ha már a boltban odafigyelsz, és meg sem veszed? Annyival kevesebb ment volna a kukába.

Akkor most térjünk át azokra a dolgokra, amiket elfogyasztottál. Ezekkel vajon mennyi hulladékot termeltél? Hány csomagolóanyag volt a legutóbbi parfümödön? Egy papírdoboz, azon belül egy műanyag tartó… és mindkettő alapvetően fölöslegesnek tekinthető… nem lenne elég mindössze az üveget megvenni, ami a terméket tartalmazza, mindenféle „sallang” nélkül? De igen.

Vagy nézzük a müzlit. Benne van egy műanyag tasakban, ez még eddig rendben. Valamiben tárolni kell. De minek rá még egy papír is? Semmi funkciója nincsen, nem védi az árut. Nyilván marketing-szempontból akár hasznos is lehet. Hangsúlyozom: lehet. De nem tölthetné be ezt a szerepet a belső tasak? Mi értelme van erre papírt pazarolni?

Olvasva ezeket egyszerű legyinteni egyet és azt mondani: „Ezzel én úgysem tudok mit kezdeni. Valamit enni kell, ha pedig így árusítják a dolgokat, akkor így fogom megvenni. Fogyasztói társadalom – ez van”. Ez a rossz hozzáállás.

Igenis lehet tenni, ha az ember akar. Minimális idő- és energiaráfordítással nagyon sokat tudsz spórolni. Nemcsak magadnak, hanem a környezetnek is. Én most erre helyezném a hangsúlyt.

Nagyon sok alapvetően egyforma termék van a boltokban. Éppen azért csomagolják őket mindenféle színes-szagos, feltűnést keltő anyagba, hogy meg lehessen őket különböztetni. Minőségben általában nincs eltérés, sőt van, hogy még gyártóban sem. Akkor pedig miért ne választanád azt, amelyik nincs harminc rétegbe bebugyolálva?

Megéri végiggondolni, mielőtt beszerzel valamit, hogy tényleg szükséged van-e rá. Ahelyett, hogy egy új ruhadarabot veszel, nem tudnád a régieket új kombinációban használni? Esetleg a kopottabb holmikat feldobni valamivel? Csak azt selejtezd ki, amivel már tényleg nem tudsz mit kezdeni! A megunt dolgokat pedig ajánld fel jótékony célokra. Legalább meglesz a napi jócselekedet.

Megéheztél-megszomjaztál? Ha belenézel a hűtődbe, mi kacsint rád vissza? Egy tonna félkész- és készétel? Amennyiben a válaszod igen, akkor biztosan tudsz erre magyarázatot adni. Lássuk csak…