Technika

A jövő útját Pavegennel kövezik ki?

Mint ismeretes, a londoni olimpia idejére a város egyik metróállomásától épült meg és debütált az a járdaszakasz, amelyre az áramot fejlesztő járdalapokat helyezték. Milliós tömeg haladt keresztül rajtuk és lépéseiknek köszönhetően annyi áramot sikerült nyerni a jövés-menés energiájából, hogy az nem csupán az útszakasz éjszakai megvilágítására volt elég, hanem a nap jó részében adott volna világítást és még hálózati visszatáplálásra is maradt volna áram.

A Pavegen elnevezésű megoldás kiagyalója egy fiatal brit ipari formatervező és amikor az első áramot termelő járdakockáját a lakásában megalkotta, akkor elmondása szerint az egészhez mintegy 50 fontja volt csupán. Egy olyan járdafelszín kialakítása volt a fő feladata, amelyik legalább fél centit képes behajlani majd visszapattanni eredeti helyzetébe.

A fiatal brit mérnök, akit Laurence Kemball-Cooknak hívnak, mára már begyűjtött találmányával egy sor díjat és szerzett tevékenységéhez támogatókat, minek révén létrejött a rendszert gyártó és forgalmazó cégecske.

Bár jelentősebb áramigényű létesítményekhez nem használható az áramfejlesztő járda-megoldás, annyi már bizonyos, hogy például a folyamatosan tömegek látogatta kereskedelmi egységek, elsősorban nagyobb üzletek világításához bőven elegendő egy kisebb járdaszakasz. Egy nyugat-londoni bevásárlóközpont már tervbe is vette a Pavegen rendszer alkalmazását, a Diageo szeszipari konszern pedig már a világ több pontján szervezett rendezvényein alkalmazta. Melbourne ausztrál nagyváros egyik nagy terén már vele oldják meg a tér és a helyi üzletek világítását – írja a guardian.co.uk hírportál.

Utóbbi szerint egyébként szélesebb körű elterjedésének egyelőre gátja lehet, hogy a napelemes megoldásnál drágább. Kérdés, hogy finanszírozói segédlettel ezen problémát egy időre át lehet-e majd hidalni.