Technika

Toyota: Ezt tudja most a hibrid technológia

A partnerek közzétették a nagy nyilvánosságot kapott bemutató projekt tanulságait. A program célja a Toyota plug-in hybrid technológiájának valós körülmények közt folytatott próbája, valamint a kifejezetten a közösségi használatra kialakított feltöltő infrastruktúra kifejlesztésének szorgalmazása volt. A három éven és több mint 4 millió kilométeren át folytatott bemutató program során bebizonyosodott a plug-in hybrid technológia hatékonysága:

• Sikerült kétséget kizáróan bizonyítani, hogy közvetlen összefüggés van a feltöltések gyakorisága és a fogyasztás között: a gyakoribb elektromos feltöltés alacsonyabb üzemanyag-fogyasztáshoz vezetett
• A tanulmányból kiderül, hogy napi 1,6 feltöltés mellett az üzemanyag-fogyasztás 70 százalékkal alacsonyabb, mint egy hasonló méretű, hagyományos benzinmotorral hajtott autó esetében; az ebből adódó, éves szintű megtakarítás becsült összege 1.400 euro
• Kifejezetten e célra létesített feltöltő infrastruktúra létrehozása 145 feltöltési ponttal (9 csatlakozás parkolókban, és 12 a közterületeken)
• A feltöltések 60 százaléka a munkahelyeken, 37 százaléka pedig otthon történt. Kiegészítő töltés céljából az autósok a nyilvános töltőpontokat is szívesen használták. Az ütemezett töltés révén 10-15 százalékkal csökkenthető a CO2-kibocsátás
• A feltöltés átlagos ára mintegy 0,30 euro (minden költséget beleszámítva)

Következtetések
A fogyasztáscsökkenés egy hasonló méretű benzinmotoros autóhoz képest átlagosan 46 százalék. Ez a takarékosság már átlagosan napi 1,1 feltöltés mellett elérhető.

A projekt tényszerűen bebizonyította, hogy az elektromos feltöltést gyakrabban választó felhasználók üzemanyag-fogyasztása jelentősen alacsonyabb volt, mint azok esetében, akik ritkábban töltötték fel külső forrásról autójuk akkumulátorát.

Vegyünk például egy olyan felhasználót, aki napi átlagban 1,6 alkalommal választja az elektromos feltöltést. Ha autózás közben ez a vezető 40 százalékban halad hibrid üzemmódban, és 60 százalékban elektromos hajtással, akkor autója mintegy 70 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint egy hasonló méretű, hagyományos benzinmotoros jármű. Az üzemeltetési költség tekintetében ez 7,1 euro megtakarítást jelent 100 kilométeren(1), illetve éves szinten 1.400 eurót, ha körülbelül 20.000 kilométeres éves futásteljesítménnyel számolunk.

Az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztáson felül a felhasználó az elektromos üzemmóddal járó nulla károsanyag-kibocsátás környezeti előnyeit is élvezheti. A CO2-emisszió mértéke akár 61 százalékkal is alacsonyabb lehet, mint egy hasonló méretű, hagyományos benzinmotoros jármű esetében.

Michel Gardel, a Toyota Motor Europe kommunikációért, külső kapcsolatokért és környezetvédelemért felelős alelnöke így nyilatkozott: “Szeretnénk köszönetet mondani Strasbourg polgárainak, akik részt vettek a projektben, s akiknek segítségével a Toyota értékes adatokat gyűjthetett a plug-in hybrid technológia további népszerűsítéséhez. Vállalatunk szerint jelenleg a plug-in hybrid technológia a legjobb megoldás a környezetkímélő mobilitás megteremtésére, és bevezetése jelentős lépést jelent a nulla emissziójú autók kifejlesztése felé. Célunk, hogy e technológiát széles körben alkalmazhatóvá és még elérhetőbbé tegyük.”

A felhasználók beszámolói

• A projekt résztvevői elsősorban az autó élvezetes, relaxált vezetési élményét emelték ki.
M. Schoenhentz szerint: “Amikor az ember a városi forgalomban, tisztán elektromos hajtással halad, egyszerűen lenyűgöző a kabinban uralkodó csend. A városban ez igazán kellemes élmény.”

• Az autó kifinomultsága mellett a felhasználók hamar megszokták a mindennapos feltöltést.
M. Duval: “Amint lehet, és amikor szükségesnek látom, rendszeresen csatlakoztatom az autót a hálózathoz.”

• E tapasztalatoknak köszönhetően jónéhány felhasználónak meggyőződése, hogy az innovatív plug-in hybrid hajtás immár kiforrott technológia.
M. Dietrich: “Kezdetben kissé bizalmatlan voltam az autó hi-tech berendezéseivel szemben és a jármű kísérleti jellege miatt. Kíváncsian vártuk, mik derülnek majd ki… Nos, a helyzet az, hogy egyáltalán nem merült fel semmiféle probléma!”

• M. Dieudonné a projekt és a technológia őszinte rajongójává vált – olyannyira, hogy azt fontolgatja: ő is plug-in hybrid autót vásárol.
“Szeretnénk a projektet még egy lépéssel tovább mozdítani. Eleinte az egészet csak egy próbálkozásnak tekintettük, ám a tapasztalatok alapján arra jutottunk, hogy ez egy jó irányt jelenthet flottánk megújításában is. Most azt tervezzük, hogy plug-in járművekkel egészítjük ki autóparkunkat. Sőt azon is gondolkodom, hogy családi használatra is vásárolok egy plug-in hybridet.”

A Toyota Plug-in Hybrid technológiája

A plug-in hybrid járművek az elektromos és a full hybrid hajtás minden előnyét egyesítik. A Toyota plug-in hybridjében ugyanaz a full hybrid hajtáslánc működik, mint a Prius modellben, ám az autóban nagyobb akkumulátor található, amely külső áramforrásról, akár az otthoni elektromos hálózatról is feltölthető. Elektromos (EV) üzemmódban a jármű halkan és nulla károsanyag-kibocsátással működik a rövid és közepes távolságú utazások során. A hosszabb utakon az autó hibrid hajtásra (HV) vált; a benzin- és elektromotor összehangolt teljesítménye kiváló vezetési élményt biztosít, ugyanakkor pedig csökkenti a közlekedés környezetre gyakorolt hatását. A technológia másik előnye – a hibrid hajtással szoros összefüggésben – a Prius Plug-in alacsony fenntartási költsége.

2012 – a plug-in hybrid technológia piaci megjelenése
A Toyota 2012 elején vezette be a japán piacon a Prius Plug-in modellt, majd az autó Észak-Amerikában és Európában is megjelent. Napjainkig mintegy 31.100 darab plug-in hybrid talált gazdára, vagyis másfélszer annyi, mint a Prius modellből annak első teljes értékesítési évében, 2000-ben. Európában eddig 4.417 darab plug-in hybrid kelt el, holott az értékesítés csupán 2012 nyarán kezdődött.

A kereskedelmi forgalomba kerülő változat kifejlesztése során a Toyota a strasbourgi bemutató projekt során összegyűjtött tapasztalatokat is figyelembe vette:

• A tisztán elektromos hajtással megtehető távolság 25 százalékkal, 25 kilométerre nőtt. Ez a hatótáv nemcsak a lehető legjobb egyensúlyt jelenti az autó teljesítménye, tömege és ára között, hanem az európai autósok által megtett utak 80 százalékában is elégségesnek bizonyul.
• A tisztán elektromos hajtás előnyei még tökéletesebben kihasználhatók egy gomb segítségével, amellyel választhatunk az elektromos és a hibrid hajtásmód között, így a városi forgalomban az autós átkapcsolhat EV üzemmódba. Az ügyfelek szerint a plug-in modellek nagy előnye, hogy sosem kell aggódni a hatótávolság miatt, hiszen az akkumulátor töltöttségi szintjének csökkenésével az autó automatikus hibrid hajtásra vált.
• A töltőkábel használata egyszerűbbé vált, miután a mérnökök 26 százalékot lefaragtak a tömegéből.
• Végezetül az csomagtér befogadó képessége 10 százalékkal nőtt – így már akkora, mint a 3. generációs Priusé (403 helyett 443 liter)

A feltöltő infrastruktúrával kapcsolatos legfontosabb megállapítások
Az EDF az “elektromos mobilitás világának” ígéretes szereplője: a vállalat globális energiaszolgáltatóként jelentős tapasztalattal rendelkezik az elektromos hálózatok területén, és vitathatatlan képességekkel bír a teljes töltési infrastruktúra optimalizálása és az energiafogyasztási csúcsok minimalizálása terén.

Az EDF – leányvállalata, az Electricité de Strasbourg (ES csoport) támogatásával – sikeresen és rendkívül innovatív megoldásokkal építette ki a projekt megvalósításához szükséges feltöltő infrastruktúrát. E modern megoldások egyike automatikusan a csúcsidőn kívüli időszakokra időzíti a jármű töltési periódusát, amivel csökkenthető a villanyszámla. Emellett a felhasználók egy internet-alapú szolgáltatás segítségével ellenőrizhették, hogy a teljes feltöltés átlagos költsége nem haladta meg a 0,30 eurót.

Annak érdekében, hogy a rendszer még inkább felhasználóbarát legyen, az EDF és leányvállalata, a Sodetrel kifejlesztettek egy okostelefon-alkalmazást, ami megmutatja a feltöltő állomások elhelyezkedését, sőt azok foglaltsága is ellenőrizhető.

A feltöltő állomásokkal kapcsolatban kiderült, hogy a felhasználók sokra értékelik, ha az otthoni vagy a munkahelyi töltési pontokhoz állandó kábel csatlakozik. Emellett egy kiegészítő kábelre is szükség van a közterületeken elhelyezett feltöltő állomások alkalmi használatához.

Michel Couture, az EDF Csoport elektromos mobilitásért felelős igazgatója úgy véli, hogy az együttműködés eredményes volt, és a hároméves bemutató program számos értékes tanulsággal szolgált: „A projekt során összegyűjtött adatoknak köszönhetően az EDF jobban megismerte a felhasználók igényeit, s ennek alapján pontosabban meghatározhatja az erre vonatkozó üzleti ajánlatait.”

Strasbourg városa és Városi Közművállalata
A Toyota és az EDF vállalatokkal közösen megvalósított hároméves bemutató program során Strasbourg Városa megfelelő tapasztalatokat gyűjtött a nyilvános feltöltő állomások kifejlesztésével kapcsolatban. Ennek köszönhetően az elektromos hajtású és plug-in hybrid autók egyre inkább a városkép szerves részévé válnak. Bebizonyosodott, hogy a felhasználók igénylik a nyilvános feltöltő állomásokat, ezért ezek telepítése fontos feladat a privát feltöltő pontok kiegészítése gyanánt. A projekt a járművek feltöltése és az elektromos hálózat terhelése közti összefüggések megértését is segítette.

Strasbourg Városa most a nemzetközi CROME (Határokon Átnyúló Elektromos Mobilitás) programban készül részt venni. Az elektromos autók töltésére szolgáló, európai szabványoknak megfelelő új csatlakozók telepítése már megtörtént a városban, s ezek közül néhányról már két órán belül teljesen feltölthető egy elektromos jármű akkumulátora. Ezeket az új töltőállomásokat az elektromos hajtású és a plug-in hybrid autók tulajdonosai egyaránt használhatják.

“A hálózat bővítése ösztönzően hat ránk; jelenleg arra törekszünk, hogy növeljük a töltőállomás-hálózat sűrűségét és a feltöltés sebességét, mert ezzel lehetőséget teremthetünk az autósok számára, hogy a közlekedés legjobb formáját és a lehető leginkább környezetbarát járműveket válasszák” – nyilatkozta Alain Fontanel, Strasbourg alpolgármestere és a Városi Közművállalat elektromos mobilitásért felelős pénzügyi alelnöke.

(1) A számítás alapjául 1,64 EUR/liter benzinár és 0,12 EUR/kWh áramdíjszabás szolgált