Technika

Hamarosan a levegőminőséget is megnézhetjük a térképeken

A légszennyezettséget általában úgy kezelik mint egy probléma, ami az egész városra kihat, pedig egy új tanulmány azt mutatja, hogy a szennyezettség mértéke, akár városon belül is elképesztő mértékben változhat, még háztömbök között is lehetnek eltérések.

A váratlan felfedezésnek köszönhetően a városi hatóságok akár kiadhatnak tájékoztatókat, hogy a város mely pontjain a legrosszabb a levegő, ezzel elkerülve, hogy odaköltözzenek az emberek, vagy hogy arra közlekedjenek. A tanulmányt az Environment Science & Technology folyóiratban publikálták. Az Environmental Defense Fund, a Texasi Egyetem, és az Aclima (környezeti szenzorokkal foglalkozó vállalat) kutatói két levegőminőség mérővel felszerelt Google Streetview autót követtek nyomon Oakland-ben, Kaliforniában.

air2

Az autókon lévő érzékelők a fekete szén, nitrogén-oxid, és a nitrogén-dioxid szintjét mérték meg a levegőben. Összesen 3 millió adathalmazt gyűjtöttek be az egy éves kutatás alatt. Az eredmények alapján jól kimutatható, hogy a napszak, a forgalom és más változók drámaian tudnak hatni a levegő minőségére. Az általuk “láthatatlan fenyegetésnek” nevezett jelenségek közé sorolták azokat a szennyezésforrásokat, amikről egyáltalán nem, vagy nem feltétlenül gondolnánk, hogy akkora károkat okozhatnak. Ide tartoznak az autópályák, hidak, de még a gyors éttermek is.

air3

Az adatokat a feldolgozás után felvezették egy interaktív térképre, ahol vörös, narancs, és citromsárga pontokkal mutatták meg, hogy az adott időpontban hol, milyen volt a levegő minősége. A színek gyakran változtak, és függtek mind a helytől, mind a napszaktól, naptól, vagy hónaptól is. Dr. Steven Hamburg, a társszerző szerint háztömbről háztömbre megvizsgálva, volt hogy ötször változott a levegő minősége.

A megoldás azonban a technológiában rejlik, legalább is a kutatók véleménye szerint. Szerintük ugyanis az oaklandi adatok jól mutatják, hogy nem lehet egy egész városra ráhúzni egy bizonyos légszennyezettséget. Az Aclima csapata most azon dolgozik, hogy kibővítse a kutatást, és más városokban buszjáratokra, és más tömegközlekedési eszközökre szerelje fel ezeket az érzékelőket, hogy könnyebben tudjanak adatokat szerezni.

air4

Az adatok aztán könnyen felvezethetőek lennének a Google Maps-re, vagy bármilyen más térkép applikációkra, így akár a telefonunkon egyből láthatnánk, hol milyen a levegő a városban. Ennek bevezetése segíthetné a városban futókat, hogy rossz viszonyok esetén áttervezhessék az útvonalukat. “A kutatás csak az eszköz, nem a cél. A cél, hogy biztosíthassuk mindenkinek a szükséges adatokat a légszennyezettséggel kapcsolatban.” – mondta Hamburg.

Forrás: https://futurism.com/