Zöld építészet

Üdvözöljük 2100-ban! Tegyen egy sétát Párizsban!

Párizs 2100-ban sokkal zöldebb és környezetbarátabb lesz mint ma. Annyira, hogy az autók teljesen eltűnnek az utakról és minden háztetőn tetőkert lesz kialakítva. Az utópisztikus fővárost bemutató, húsz képből álló kiállítás – mely a “+2º: Paris s’invente!” nevet viseli – a Városok Hete a Fenntartható Fejlődésben című rendezvénysorozat részeként mutatták be.

Yannick Gourvil és Cécile Leroux szavaival élve a bemutatott város nem más, mint egy „felderítő játszótér”.

„Ebben az újraértelmezett Párizsban a Szajna az élet részévé válik, a tetők hozzáférhetőek lesznek, a lakhatás alkalmazkodik a körülményekhez és a lakosok visszafoglalják az utakat, melyeket egyszer még az autók uraltak. Biciklivel közlekedünk majd a gyorssávban is, a metróállomások nyitottak lesznek és a farmok is beköltöznek a városba – egyszóval a városképet nagyon sok alternatíva fogja alakítani” – foglalják össze filozófiájukat a tervezők.

A “+2º: Paris s’invente!” kiállítást egy egyszerű ötlet ihlette: a klímaváltozást el kell fogadni és Párizsnak is alkalmazkodnia kell hozzá. Az elképzelések szerint a lakosok is sokkal környezettudatosabbak lesznek mint most. Gyalog és biciklivel fognak közlekedni, illetve tömegközlekedéssel teszik meg a nagyobb távokat. A csatornák mentén lápvidékeket alakítanak ki, melyek megközelíthetőek lesznek, ezzel életünk szerves részévé válnak a vizek is. A városban függőleges tengelyű szélturbinák fogják előállítani a villamosenergiát és kis csónakokkal is közlekedhetünk majd a csatornákon.

A tervezők is elismerik, hogy terveik sok ponton valóban utópisztikusnak tűnnek, és egyelőre nincs az a tudományos politika, mely megvalósítaná az elképzeléseiket. De a terveket nem dobhatjuk félre csak úgy. Egyre több európai város szenved a légszennyezéstől és forgalmi dugóktól. A franciák is elgondolkodtak már azon, hogy a Les Halles bevásárlóutcán kívül más zöld terülteket is kiépítsenek. A folyópartok újratervezése és a már több városban létező biciklielosztó rendszerek már közel sem utópisztikus víziók.

Például Kína sem számolt azzal, hogy az éves szinten eladott több mint 18 millió autó milyen következményekkel jár nem csak a környezetre, hanem az emberek egészségére nézve. Arról nem beszélve, hogy az urbanizációs láz Kínában is rohamosan terjed, így egyre több polgár fog autóval közlekedni a nagyvárosokban is. De az autó a problémának csak egy összetevője, az igazán nagy gond a fejekben van. Nem csak a kínaiaknál…