Zöld építészet

Rendkívüli nemzetközi elismerés a Holcim környezettudatosságért

Az  akció  sikerét  jól  jelzi, hogy kulcsfontosságú eleméről, az expedícióról  készült útifilmet, eddig összesen 1.870.000-en töltötték le. A Holcim a kezdeményezéssel közvetlenül 5000 építésznek, építészhallgatónak mutatta be a fenntartható építészet kritériumait és felhívta a figyelmüket a 3. Holcim Awards világversenyre. A rangos elismerést a vállalat integrált kampányáért kapta, melyben a környezettudatosságra, a fenntartható építészet fontosságára hívta fel a figyelmet. A díjat Márta Irén kommunikációs igazgató vette át Amszterdamban.

Világszerte az épületek felelősek a CO2 kibocsátás 33 %-áért és az energiafelhasználás 40-50 %-áért. A klímaváltozás megállítása, lassítása érdekében sürgető a fenntartható építészet elterjesztése. A hagyományos eszközöket a közösségi média adta lehetőségeivel ötvöző Holcim kampányban 21 szakmai rendezvény, így vándorkiállítások, fórumok és konferenciák is helyet kaptak. A következő generáció figyelmének megragadása érdekében a körükben nagyon népszerű Locsi-fecsi (Pecha-Kucha) estet is rendeztek.

A Holcim 2009-ben már bejutott a European Excellence Awards döntőjébe. Akkor a számos elismerést elnyert otthonteremtő kezdeményezéssel, a Holcim Hungária Otthon Alapítvány munkájának bemutatásával érdemelt ki döntős helyezést. Az idén ötödik alkalommal meghirdetett európai kommunikációs díj nyerteseit 2011. december 8-án Amszterdamban megrendezett gálán hirdették ki.

A Monte-Rosa expedíció a Hegyikristálynak is becézett jövőbe mutató menedékház, a Monte Rosa projekt a Holcim Awards 2008-as európai döntőjén szerzett bronzérmet. 2010.augusztus 15-én egy szakemberekből és szakújságírókból álló expedíció kelt útra hazánkból, hogy felkeresse a svájci Alpokban található önfenntartó épületet. Az expedíció visszaérkeztével a Holcim élménybeszámoló sorozatot indított a fenntartható építészet és a világverseny népszerűsítésére. A fenntartható építészet gondolatának további terjesztésére „Expedíció a jövő építészetéért” oldal is indult a Facebook-on, emellett elkészült a Monte Rosa Wikipedia oldala is.

„Maga a téma szinte kiáltott egy ilyen felület létrehozásáért, mert egyre több embert foglalkoztat, emellett az expedícióban részt vevő csapat összetétele sem volt mindennapi”- nyilatkozta Márta Irén, a Holcim kommunikációs igazgatója.

A Holcim hosszú távú együttműködéseket igyekszik kialakítani az építész-képzésben résztvevő egyetemekkel. Az egyetemi roadshow-k mellett eddig összesen 21 szakmai konferenciát és kiállítást – mint például a Pecha Kucha Est – szervezett a vállalat, ahol neves külföldi és hazai szakemberek adták át a fenntartható építészet üzenetét a jövő építészeinek. A nagyfokú érdeklődést az is mutatja, hogy az idei Holcim Award világversenyre 32 magyar pályázat érkezett, ennek is az egyharmada diákoktól.

Nemzetközi verseny a környezettudatos építésért a Holcim 2003-ban hozta létre a Holcim Foundation for Sustainable Construction-t, mely háromévente egy 2 millió dollár összdíjazású világverseny keretében díjazza a fenntartható építészet elvárásainak leginkább megfelelő elképzeléseket. A 2008/2009-es európai Holcim Awards verseny aranyérmese Janesch Péter és csapata lett „Négy negyed egy egész” című pályamunkájukkal.

A nemzetközi világverseny nyertes pályázatait Magyarországon a 2009/2010-es vándorkiállítással egybekötött szakmai fórum keretein belül ismerhette meg a nagyközönség 6 helyszínen, Budapesten, Debrecenben, Sopronban, Szegeden, Győrött és Pécsett. Az eseményt országszerte nagy szakmai érdeklődés övezte, több mint száz alkalommal jelent meg a kiállítás az on-line, elektronikus és a nyomtatott médiában országosan valamint helyi szinten egyaránt.