Környezetvédelem

Tényleg kisebb az e-kereskedelem ökológiai lábnyoma?

Évek óta meghatározó az e-kereskedelem előretörése. Magyarországon a szektor hosszú éveken keresztül 15-20 százalékos növekedésre volt képes, 2020-ban a koronavírus-járvány hatásaként 45 százalékos bővülést láttunk. Az idei év végére az online piac részesedése a teljes kiskereskedelemben elérheti a 10 százalékot – a gépjármű- és üzemanyagforgalmat kivonva a számításból.

Felvetődik a kérdés, az online kereskedelem képes-e csökkenteni a kiskereskedelem ökológiai lábnyomát, illetve a biokapacitását. Noha ezek célja elsősorban a figyelem felkeltése, illetve az emberek meggyőzése arról, hogy változtassanak a fogyasztói szokásaikon, a kereskedelmi nagyvállalatok szerepvállalása rendkívül meghatározó lehet.

A Reacty Digital felméréséből az derül ki, hogy a magyarok az online rendelést valamivel környezetkímélőbbnek tartják, mint a személyes vásárlást. A jelentésből az is kiderül, hogy a felnőtt magyarok 54 százaléka amikor csak lehet, igyekszik környezettudatos megoldásokat választani az élet minden területén, és még ennél is többen figyelnek arra, hogy inkább jobb minőségű, tartósabb termékeket vásároljanak (56 százalék), még akkor is, ha az drágább, hogy ritkábban kelljen cserélni.

Az említett jelentésből az is kiderül, hogy a nők számára fontosabb szempont a környezetvédelem az online rendelés során, ők jelentősen nagyobb arányban (26 százalék) nyilatkozták, hogy egy webáruház lényegesen vonzóbb, ha jól láthatóan jelzi környezettudatossági törekvéseit. Ennek eszközei lehetnek az újrahasznosított és a környezetbarát csomagolóanyagok használata. Az online vásárlók mintegy háromnegyede nyilatkozta, hogy a csomagolóanyagokat szelektív hulladékként helyezi el vagy más hasznosítási módot talál. A megkérdezettek 18 százaléka nyilatkozta, hogy a csomagolóanyagtól kommunális szemétként szabadul meg.

A környezeti terhelés jelentős csökkenését jelenthetik a csomagautomaták. Magyarországon több független és e-kereskedőkhöz köthető hálózat működik. Jelentős számbeli növekedést láthatunk az Easybox névre keresztelt automaták esetében, amelyek az eMAG-Extreme Digital webáruházakban rendelt termékek átvételét szolgálják.

Vásárlóként nagy felelősségünk van a termékek kiszállítása által keletkező környezeti terhelés csökkentésében. A csomagautomatáknak köszönhetően a lakosság jelentős hányada sétatávolságon belül elérhet egy ilyen automatát, így csökkentve az üzemanyaghasználatból eredő terhelést.

 

 

 

 

Partner cikk