Megújuló energiaforrások

Az energiapiac fekete éjszakája – egy csapásra módosultak a kötelező átvételi rendszerből történő kilépés szabályai

Az elmúlt időszakban egyre több kötelező átvételi rendszerben (KÁT) működő piaci szereplő használta ki azt a lehetőséget, hogy az általa megtermelt megújuló energiát a szabadpiacon értékesítse és így a jelenlegi kedvező piaci helyzetből adódóan az állam által fizetett támogatott árnál jóval magasabb áron értékesítse az általa megtermelt áramot.

Napelemes rendszer most, akár 50% állami támogatással! Kalkuláljon itt ingyenesen (x)

Ez a rugalmasság azonban egy éjszaka alatt megszűnt. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda összefoglalója.

Az élet az energiapiacon május 25-ig

A 2022. január 1-től bevezetett jogszabályi változások lehetővé tették a KÁT termelőknek a „mérlegkörök közötti átjárást”, tehát a KÁT rendszerből való kilépést és belépést. A szabályozás a KÁT rendszerből minimálisan 12 hónapos időszakra engedélyezte a kilépést, továbbá a kilépést követően a KÁT rendszerbe való visszatérésnek semmilyen akadályt nem állított. A rendszerirányító MAVIR ennek megfelelően sorra hagyta jóvá a mérlegkörtagsági szerződések felmondását, engedte a másik piaci mérlegkörhöz történő csatlakozást és ilyen módon a megtermelt villamosenergia szabadpiacon történő értékesítését. Nagyon sok KÁT engedélyes piaci szereplő élt ezzel a lehetőséggel, mások pedig éppen most tervezték benyújtani a szükséges kérelmeket a MAVIR-nak, hogy a következő mérlegfordulónapon, tehát július 1. napjától csatlakozhassanak másik mérlegkörhöz. Egy-egy ilyen kilépést komoly előkészítő munka előzte meg, hiszen ezek a beruházások nagy része banki finanszírozással valósult meg. A bankok pedig szigorú követelményeket támasztottak a KÁT mérlegkörtagsági szerződések felmondásához és ahhoz is, hogy a KÁT termelő milyen piaci áramkereskedővel köt hosszútávú villamosenergia értékesítési szerződést.

Új világ érkezett május 26-án

A jogszabálymódosítás értelmében a szabad ki- és visszalépési lehetőséget egy éjszaka alatt elveszítették a KÁT termelők. Ezentúl kizárólag akkor jogosult a KÁT termelő a KÁT mérlegkör helyett más piaci mérlegkörhöz való csatlakozásra, ha a kötelező átvétel keretében történő támogatás helyett a METÁR rendeletben foglalt prémium típusú támogatás szabályai szerinti elszámolást kezdeményezi. Ez azt jelenti, hogy a termelő elveszíti azt a többletjövedelmet, amit a szabad piacon el tudott érni és csak a METÁR rendszer keretében alkalmazott prémiumot jogosult megkapni. Azaz a termelők jövedelmezősége drasztikusan lecsökken. A másik lényeges változás, hogy az a termelő, aki egyszer kilépett a KÁT rendszeréből, többet nem léphet vissza, a mozgás egyirányúvá vált.

Több a kérdés, mint a válasz

„Mivel a piacot rendkívül váratlanul érte a jogszabályváltozás, egyelőre több a kérdés, mint a válasz, elsősorban az átmeneti, illetve tisztázó jellegű rendelkezések hiánya miatt” – véli Zsibrita Boglárka, a Jalsovszky ügyvéde. A kilépési kérelmet 30 nappal a tervezett kilépés előtt jóvá kellett hagynia a MAVIR-nak, hogy a termelők mérlegkörváltása biztonságosan megvalósulhasson a villamosenergia hálózat rendszerének veszélyeztetése nélkül. Ezért azoknak, akik májusban jelentették be a kilépési szándékukat, július 1. napjával vált lehetővé, hogy átlépjenek másik mérlegkörbe. Rengeteg piaci szereplő van, aki már jóváhagyott kérelemmel rendelkezik, de a kilépése csak június 1-től vagy július 1-től hatályos. Az új jogszabályszöveg azonban nem ad segítséget abban, hogy ezen szereplőkre milyen szabályok irányadók, jogosultak-e kilépésre vagy már nem, hiszen kilépésük immáron a tiltás hatályba lépése után történne. Ez rendkívül nagy bizonytalanságot jelent minden szereplő számára, és még azt a kérdést is felveti, hogy maga a hálózati rendszer hogy tud lekezelni egy ilyen gyorsan bevezetett változást, hiszen nem ok nélkül volt szükséges minden lépést 30 nappal előre bejelenteni.

Egyébként is rengeteg megválaszolatlan kérdés merül fel: vissza kell-e vonniuk a termelőknek a már jogszerűen jóváhagyott kérelmeket? Mi lesz annak a következménye, ha a jóváhagyott kilépés értelmében értékesítik az áramot prémium típusú támogatási szerződés megkötése nélkül? Mi lesz azokkal a már megkötött villamosenergia értékesítési szerződésekkel, amelyek alapján a szabadpiacra értékesítettek volna a termelők? Visszaléphet-e majd az a termelő, aki a kilépést (és visszalépést is) megengedő jogszabály hatálya alatt lépett ki, de már a visszalépést is tiltó jogszabály hatálya alatt lépne vissza?

„Az elszámolási rendszer változása, valamint a jogszabályt övező bizonytalanság miatt sokan most valószínűleg a bent maradás mellett döntenek. Annak ellenére is, hogy a kilépés előkészítése sok idejükbe, pénzükbe és energiájukba került – amely előkészítő munka értéke most egy éjszaka alatt lenullázódott. Akik pedig már kiléptek, azok várják, hogy a jogalkotó minél előbb tisztázza a rájuk irányadó szabályokat” – zárja Zsibrita Boglárka ügyvéd..