Öko-drive

Akkumulátorgyárat épít Angliában a Jaguar Land Rover tulajdonosa

Akkumulátorgyárat épít Angliában a Jaguar Land Rover (JLR) járműgyártó csoport tulajdonosa, a Tata Motors. A BBC brit közszolgálati médiatársaság szerdán ismertetett értesülése szerint a több milliárd font értékű beruházásról a Tata elnöke a jövő héten írja alá a hivatalos megállapodást Londonban a brit kormánnyal.

A gyár a délnyugat-angliai Somerset megyében, Bridgwater városának közelében épül majd fel, és alkalmazottainak száma elérheti a kilencezret. A Tata az angliai helyszín mellett az EU-tag Spanyolországot is fontolóra vette az új akkumulátorgyár telephelyeként. A Financial Times című londoni üzleti napilap nemrégiben közölt értesülése szerint a Jaguar Land Rover anyacége 500 millió font (216 milliárd forint) támogatási csomagot kért kutatásfinanszírozás és energiaköltség-hozzájárulás formájában Londontól ahhoz, hogy az üzem Angliában épüljön fel. A BBC által szerdán idézett londoni kormányforrások gyakorlatilag cáfolták az 500 millió fontos támogatási összegről szóló értesülést, de elismerték, hogy a támogatási csomag értéke “több százmillió font”. A Tata Motors – amelynek nagy-britanniai érdekeltsége, a Jaguar Land Rover a brit autóipar legnagyobb munkaadója – a Financial Times néhány hete ismertetett értesülései szerint vizsgálja az együttműködés lehetőségét a kínai Envision akkumulátorgyártó céggel. Ha létrejön a kapcsolat, a lap szerint a kínai vállalat építené fel és működtetné az angliai gyárat, amely a Jaguar Land Rover új elektromos autótípusaihoz gyártana akkumulátorokat.

A lapnak nyilatkozó iparági szakértők szerint Nagy-Britanniának nincs könnyű dolga, amikor akkumulátorgyárakat próbál meggyőzni arról, hogy brit gyártási helyszíneket válasszanak, különös tekintettel arra, hogy a brit autóipar hat évtizede nem gyártott olyan kevés járművet egy év alatt, mint tavaly. A brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) adatai szerint 2022-ben 775 ezer autó készült Nagy-Britanniában, csaknem 10 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A szakmai szervezet szerint a visszaesés elsődleges okai között volt a globális félvezetőhiány, illetve az, hogy a Honda tavaly leállította nagy-britanniai gyártását. A Financial Times adatai szerint a brit kormány összesen 850 millió fontot különített el akkumulátorgyárak nagy-britanniai telepítésének támogatására, és 100 millió fontot juttatott a Nissan autógyár angliai üzemének elektromos járművek fejlesztését célzó beruházásokra.