Érdekességek

Pénzt, időt, energiát takaríthat meg

Semmibe sem kerül...változtatni szokásainkon és mégis jelentős összegeket, akár konyhai energiaköltségeink 15-20%-át is megtakaríthatjuk – miközben főztünk még ízesebbé és egészségesebbé válik.

Hogyan? Kérjük, olvassa el az alábbi, bevált tanácsokat és ha Önnél is hasznosnak bizonyulnak, adja tovább másnak!


…fedőt tenni a fazekakra, lábosokra és negyedannyit fog költeni a főzésre! A fedő benntartja az edényben a meleget, és nem párásodik be a konyha, a lakás. Ha már felforrt az étel, tegye takarékra a lángot, kevesebb energia fogy, és nem tart tovább a főzés. Sőt, az étel sem fog odakozmálni!

…megfelelő méretű edényt használni: ha főzésnél olyan lábast használunk, amelynek átmérője kisebb a gázlángnál, vagy a villamos főzőlapnál, a hő egy része a levegőt fűti. Meglepő, de igaz: ha a főzőlap átmérője 18 cm és fazekunké csak 15 cm, az energia 30%-a elvész. Megfelelő méretű edény használatával ez a 30% megtakarítható!

…jól felaprítani a főzendő anyagokat és csak annyi vízben főzni, amennyi feltétlenül szükséges. A túl hosszú lében főzéssel nemcsak energiát pazarolunk, hanem elveszítünk sok kifőlő tápanyagot is.

…ha főzés helyett inkább párolunk, mert akkor nem kell fölöslegesen vizet melegíteni és a végén nem öntünk ki tápanyagot a főzőlével együtt.

…a hüvelyeseket beáztatni főzés előtt néhány órával vagy előző este; hamarabb megfőnek, puhábbak lesznek.

…energiát nem igényel a konyhában, ha sok salátát, friss zöldséget, gyümölcsöt fogyasztunk. Ugyanilyen egészségesek a fontos ásványi- és tápanyagokat tartalmazó nyers gabonapelyhek, “müzlik” fogyasztása.

…ha kerüljük a tartósított élelmiszerek felhasználását. A friss élelmiszer jobb ízű a tartósítás sok energiát emészt fel, ezért drága és még rontja a tápértéket is. Vannak kivételek: a természetes tartósítási eljárások, mint pl. a savanyítás, aszalás energiatakarékosak és alig rontanak a zöldség, gyümölcs tápértékén. Mindig az a legfrissebb, amit helyben állítanak elő: a távolról szállított élelmiszer drágább, és ki tudja, mivel kezelték…

…és még egészségesebb is, ha rövid sütés-főzési idejű húsételeket készítünk. A hal és baromfi húsa több fehérjét tartalmaz, mint a sertéshús, és könnyebben emészthető. Ami kevesebb energiával elkészíthető egészségesebb és olcsóbb is!
…és mégis sokat hoz a konyhára.

Ne feledje pénzt és energiát takaríthat meg!