Öko-drive

Elindult az Audi A1 e-tron projekt Münchenben

A flottakísérletben résztvevő partnerek az Audi, az E.ON, a Müncheni Városüzemeltetés (SWM), valamint a Müncheni Műszaki Egyetem (TUM). A Münchenben és környékén rendelkezésre álló töltőállomás-infrastruktúra kiépítéséért és üzemeltetéséért az E.ON és az SWM felelős, írja az autopro.hu.

Szimbolikus ceremónia keretében az Audi átadta A1 e-tron flottáját a projektben résztvevő partnerei és a teszt során közreműködő ügyfelei számára. Az E.ON és az SWM pontosan az igényekre szabott töltőállomás-infrastruktúrát épített ki, az E.ON elsősorban München környékén, míg az SWM a bajor főváros területén. Minden elektromos töltőállomást megújuló energiaforrásokból táplálnak. A flottaprojekt a Szövetségi Közlekedési Minisztérium által támogatott „München, mint elektromos mobilitási kísérleti régió” (“Modellregion Elektromobilität München”) koncepció keretében zajlik, amelynek keretében a minisztérium mintegy tízmillió euróval támogatja az elektromos autózás fejlesztését a müncheni régióban. A projekt többek között a vezető, az autó és a töltőállomások közötti adatátvitel technológiájára is kiterjed, például az okostelefon – a vezető által használt központi interfész szerepében végzett – tesztelésével.

“Az Audi kompromisszummentes, teljes körű koncepciókon dolgozik, amelyek a lehető legtöbb előnnyel szolgálnak vásárlóink számára. Az elektromos mobilitás korában igényes szolgáltatások egész sorát kínáljuk majd ügyfeleinknek, amelyek messze túlmutatnak a szimpla autózáson. Ennek során a környezeti infrastruktúrával kiépített fejlett hálózatok éppoly fontos szerepet játszanak, mint az új mobilitási koncepciók” – hangsúlyozta Franciscus van Meel, az AUDI AG elektromos mobilitás stratégiai részlegének vezetője. Majd így folytatta: „E flottakísérlet során nem csupán vásárlóink elektromos autózással kapcsolatos szokásaira és viselkedésére vagyunk kíváncsiak, hanem ilyen irányú elvárásaikra is. Terveink között a stratégiailag nagy jelentőségű piacokon folytatott további flottakísérletek is szerepelnek.

Mint Ruth Werhahn, az E.ON AG elektromos mobilitási részlegének vezetője kiemelte: „A flottakísérlettel hat európai országban végzett több mint tíz ilyen jellegű projektünk során szerzett ismereteinket és tapasztalatainkat bővítjük tovább. Ennek szellemében a töltőállomás-infrastruktúra tekintetében például már más utat járunk. A városkörnyéki nyilvános töltők mellett a belvárosi parkolóházakban újszerű töltőoszlopokat állítottunk fel. Ezek a parkolójegyekkel vehetők igénybe, az áram pedig egyszerűen a parkolási díj kiegészítéseképpen fizethető.”

Az E.ON mára az egyes alkalmazási igényeknek megfelelően számos töltési megoldást fejlesztett ki. A vállalat így Németország-szerte a garázsba telepíthető töltőboxokat kínál a privát vásárlók számára, amiket speciális öko-áram tarifa és a házi elektromos rendszer biztonsági ellenőrző funkciója egészít ki. Utóbbi azért szükséges, mert nem minden rendszer biztosítékai és vezetékelése alkalmas egy elektromos autó többórás, nagyteljesítményű töltésére. A E.ON mindemellett egy a közös üzemi területeken felállítható, többek számára elérhető töltőállomást is kínál, elsősorban a céges üzemeltetők számára. Ezekről akár két jármű is tölthető egyidejűleg, vezetőik azonosítása mágneskártyával történik. A müncheni flottakísérlet során mindkét töltőtechnika megjelenik majd, de az E.ON már ezek továbbfejlesztésén is dolgozik, például az egyenáramú gyorstöltés és a vezeték nélküli töltőkonstrukciók formájában.

Dr. Florian Bieberbach, az SWM kereskedelmi ügyvezető igazgatója szerint: „Partnereinkkel közösen már jó ideje és számos különböző projektben veszünk részt az egyéni elektromos közlekedés területén, ahol a rövid távú közösségi forgalomban, metró- és villamos-üzemeltetőként immár több mint 115 esztendős tapasztalattal rendelkezünk. E projektben a városi töltőállomás-infrastruktúráért, illetve annak a járművek széndioxid-kibocsátástól mentes hajtását lehetővé tévő öko-árammal történő ellátásáért felelünk. Mindennek alapjául a megújuló forrásokból származó energiák terén indított offenzívánk szolgál, ennek értelmében 2025-re már olyan mennyiségben kívánunk „zöld” áramot termelni, ami akár München teljes igényét is fedezni tudná. Terveink szerint München lehet a világ első milliós nagyvárosa, amely megvalósítja e nagyra törő célt.”

A projekt időtartama alatt a Müncheni Műszaki Egyetem rögzíti és értékeli a mobilitási szokásokra vonatkozó adatokat: Milyen gyakran és milyen helyzetekben használják az elektromos autókat? Milyen hatást fejt ki ez más közlekedési eszközök igénybevételére? E kérdések megválaszolására a Járműtechnika és az Ergonómia tanszék különleges mobil alkalmazást fejlesztett ki, amelyet a flottakísérlet minden résztvevője egy okostelefonba telepítve kapott kézhez. A készülék részletesen rögzíti mobilitási szokásaikat, a kerékpározástól az elektromos illetve a belsőégésű motorral működő személygépkocsik használatán át, egészen az autóbuszos és vasúti közlekedésig. A Szolgáltatás-marketing Tanszék ehhez kapcsolódva az elektromos mobilitás ügyfélorientált elszámolási módjairól dolgozott ki tanulmányt.

“Kutatás-fejlesztési szempontból immár nem kérdés az elektromos mobilitás térhódítása, legfeljebb az, hogy mikor következik be. Az elektromos autózás azonban nem csupán az ipar számára jelent paradigmaváltást, hanem az egész társadalomnak is. E flottakísérlettel az újszerű keretfeltételek közötti mobilitási szokásokról rendelkezésünkre álló ismereteinket kívánjuk tovább mélyíteni” – fejtette ki Prof. Markus Lienkamp, a Müncheni Műszaki Egyetem Járműtechnika Tanszékéről. „E tudásanyagra a jövőben a hosszú távon fenntartható egyéni mobilitás meggyőző koncepciói építhetők fel.”