Technika

Egy német startup le akarja fedni az utakat napelemekkel

2016.04.13. - 12:50  |  Nincs hozzászólás

Bajorországban gyakoriak a háztetőkön lévő napelemek. Ugyan ezt állapította meg egy helyi férfi, Donald Müller-Judex is, aki falvak között autózva tette fel magának a kérdést: Napelemek miért csak háztetőkön vannak, és sehol máshol, mint például autó- vagy bicikliutakon?

Három évvel később, 2012-ben megalapította a Solmove-ot, ami napelemekkel telepakolt, hajlékony üvegszőnyeget fejleszt. Egyelőre csak járdákra, bicikliutakra és lapostetőkre lettek tervezve, és egy hónapon belül már el is lesz helyezve néhány helyen Bajorországban. Ezen kívül az ötletgazda, Müller-Judex egy bemutatót is tart majd a berlini Hus der Zukunft (Jövő Múzeuma) előtt.

A Solmove egyike a pár napelem-út projekteknek. Az egyik egy 2.2 millió dollárt hozó crowdfunding kampány, amiből Scott és Julie Bursaw megépíttették egy napelemes parkoló prototípusát nem messze az idahoi otthonuktól. Ott van még az amszterdami SolaRoad és egy francia vállalat, aminek célja 1000km-nyi „energia-generáló járda” lefektetése.

Ám az utóbbi időkben csökkenő költség és növekvő hatékonyság a napelem piacon felveti a kérdést egyesekben, hogy miért nem fedik be a most létező háztetőket a jelenlegi, működő technológiával? A Nemzeti Megújuló Energia Laboratórium adatai szerint az Egyesült Államok fedezni tudná a teljes energiafogyasztásának 39%-át, ha minden jelenleg létező tetőt befednének napelemekkel.

3058674-inline-i-1-this-german-startup-is-installing-solar-cells-in-road-surfaces

De Müller-Judex szerint az út-napelemnek sok előnye van a háztetőssel szemben, és kiemelte, hogy Európa helyzete nem olyan, mint Amerikáé. „Itt minden sokkal kisebb az Egyesült Államokhoz képest. Ha már így is ’használjuk’ a természetet utakkal és városokkal, akkor legalább csináljuk okosan, és ezeket a részeket használjuk több célra, amennyiben ez lehetséges.”

Egyelőre lokálisan gondolkodik nagyobb léptékekben, éppen ezért kiemelte, hogy ha Németország elkezdi egyre több helyen használni az elektronikus alapokon nyugvó utazást, utaztatást, és ha a tervek szerint lekapcsolja az összes nukleáris erőművét, akkor sokkal több megújuló energiára lesz szüksége, mint valaha.

A Solmove terméke egy szőnyegesített üveg felület, amin belül kis cellák vannak, amik különböző szögekből érkező fényt is képesek elnyelni. Müller-Judex azt állítja, hogy a hatásfokuk 10-15%, ami nem annyira jó, mint a háztetőkön lévő napelemeké, de nincs messze azok teljesítményétől.

„Az emberek nem fogják látni, bár lehet, hogy észreveszik, amikor ezen vezetnek.” Mondja Müller-Judex. „És az ebből befolyó energiát használhatjuk az utak kivilágítására vagy a közlekedési lámpák működtetésére.”

Bajorország már így is a világ egyik legjobb területének számít, ha a napelemek szempontjából vizsgálódunk. A rengeteg napsütéses órának köszönhetően Németország napelemből származó energiájának csaknem harmadát ők állítják elő. Egy nap talán nem csak a tetők, hanem az utak is fedve lesznek ilyen technológiával.

Forrás: http://www.fastcoexist.com

Rovat további cikkei

Látványos kép készült a Jupiter viharairól

Látványos kép készült a Jupiter viharairól a NASA Juno nevű űrszondája...

2019.03.24. - 19:44 tovább »

Károsodott idegsejteket javítottak ki két állatkísérletben

Károsodott idegsejteket javítottak ki egerekben amerikai és kanadai...

2019.02.19. - 10:07 tovább »

IBM kutatás: a magyarok megbíznak a mesterséges intelligenciában

Tíz emberből kilenc már hallott a mesterséges intelligenciáról (MI)...

2018.12.17. - 14:49 tovább »

Friss cikkek

Heti két óra a természetben a jó egészség elengedhetetlen feltétele

Heti két óra eltöltése a természetben jelentősen növeli az egészséget,...

2019.06.15. - 12:00 tovább »

Kevesebb repülésre biztatnak svéd kutatók

Kevesebb repülésre biztatják a turistákat svéd kutatók, akiknek - most...

2019.05.27. - 07:15 tovább »

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

2019.04.18. - 10:11 tovább »