
Öt rendezvény filmvetítésekkel, foglalkozásokkal, kirándulásokkal, rajz- és fotópályázatokkal: ez volt a kecskeméti Mihály Kertje Waldorf Intézmény Te magad légy a változás! című projektje, amely uniós forrásból az Új Széchenyi Terv keretében valósult meg. A program célja az volt, hogy az iskolásokat élményszerűen juttassa környezettudatosabb életmódra ösztönző ismeretekhez. A projekt zárórendezvénye egyúttal a Ne pazarolj! című fotómontázs-pályázat eredményhirdetése is volt.
„A projekt első rendezvényét augusztus végén, az utolsót december elején tartottuk” – idézi fel Zubornyák Attila, az iskola pedagógusa az elmúlt ősz eseményeit. „A gyerekek megismerkedtek a szelektív hulladékgyűjtés fogalmával, megtapasztalhatták, hogyan lehet csökkenteni a keletkező szemét mennyiségét. A szerves hulladékok hasznosítására szakember segítségével komposztálót is építettek és meglátogatták a városi hulladéklerakó telepet is. Az egyik pályázati feladatuk az volt, hogy háztartási hulladékokat újrahasznosítva különböző tárgyakat, játékokat készítsenek. A rengeteg ötletes pályaművet ki is állítottuk az egyik kecskeméti civil szervezet kiállítótermében.”
„Az Autómentes Világnaphoz kapcsolódva már a város lakosságához is szóltunk. A főtéren felállított sátorban filmvetítéssel vártuk az érdeklődőket, de kiderült az is, mit jelent az ökológiai lábnyom és hogyan lehet hasznosítani a háztartásban keletkezett hulladékokat. A rendezvényhez kapcsolódva iskolásaink egy hónapon keresztül figyelhették meg saját közlekedési szokásaikat. Sokan érkeztek az iskolába autó helyett busszal vagy kerékpárral.
Advent második hétvégéjén a gyerekek ajándékokat készítettek szeretteiknek, természetesen újrahasznosított anyagokból. Ekkor hirdettük meg a projektet lezáró versenyt is, a Ne pazarolj! című fotópályázatot, amelyre a város iskoláiból is vártunk munkákat. Az alkotásoknak azt kellett ábrázolniuk, hogy a családi életvitel mekkora hatással van a környezetünkre, mi az, ami csökkenti a család ökológiai lábnyomát, hogyan lehet felelős fogyasztói magatartást kialakítani, képviselni” – hangsúlyozta Zubornyák Attila.
A beérkezett pályaműveket Király László György fotóművész, Oláh Edit környezeti nevelési szakember és Sebők Kata vizuális tanár, a kecskeméti Ifjúsági Otthon munkatársa bírálta el. Értékelésüket Király László György, a zsűri elnöke foglalta össze.
– Számos kitűnő és ötletes alkotás készült a pályázati kiírásra, ami azt mutatja, hogy a téma felkeltette a gyerekek érdeklődését. Reméljük, nemcsak az iskolában foglalkoztak a kérdéssel, hanem otthonaikban is beszéltek róla, így szüleikhez, barátaikhoz, ismerőseikhez is eljutott a felesleges vásárlás elleni felhívás.
– A munkák mind azt mutatják, hogy a környezettudatos szemléletet át lehet adni és a jövő nemzedékét lehet erre nevelni – hangsúlyozta Mák Kornél, Kecskemét alpolgármestere, a pályázat fővédnöke. Ez a folyamat később tud igazán kamatozni, amikor a mostani gyerekek, magukévá téve ezt a gondolkodásmódot, felnőttként már ennek szellemében élnek – fogalmazott az alpolgármester.
A Ne pazarolj! pályázat eredménye
1. díj: Venni vagy lenni? – Magyar Ilona Általános Iskola (Kecskemét)
2. díj: A pazarló világ – Mihály Kertje Waldorf Intézmény (Kecskemét)
3. díj: Ne vásárolj! – Mihály Kertje Waldorf Intézmény (Kecskemét)
Különdíj: Nekünk így természetes! – Mátyás Király Általános Iskola 5. oszt. (Kecskemét)