Környezetvédelem

Késésben van a Duna hajózhatósági projektje

2011.08.20. - 09:18  |  Nincs hozzászólás

Késésben van a Duna hajózhatóságát célzó projekt tervezési szakasza, miután a zöldhatóság több, már jogerős környezetvédelmi engedélyt visszavont; a tervező konzorciumnak új stratégiai környezeti vizsgálatot kell készítenie.

A most folyó projekt keretében a VITUKI Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Kutatóintézet Nonprofit Kft. vezette négytagú konzorcium a beavatkozás környezeti vizsgálatát, a vízjogi engedélyek megszerzését és a tendertervek elkészítését vállalta. A tervek alapján később a Dunán Szob és a déli országhatár között 31 szakaszon végeznének szabályozást a folyó hajózhatóságának javítása érdekében.

A Dél-Dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség a közelmúltban több, már jogerős környezeti engedélyt visszavont. A zöldhatóság - a honlapján is közzétett határozatokban - arra hivatkozott, hogy a teljes folyamszakasz stratégiai környezeti vizsgálat (SKV) végleges elfogadásáig nem lett volna szabad elkezdeni a részletes tervezést. Az országos főfelügyelőség a 2009-ben készített SKV-ról adott véleményében olyan változat létrehozását tartotta szükségesnek, amelyben a környezeti célok a lehető legjobban érvényesülnek, a hajózási célok pedig jelentős kompromisszumokkal teljesülnek. A VITUKI Kft. és egy másik konzorciumi tag, az Aquaprofit Zrt. megfellebbezte a visszavonó határozatokat, a fellebbezést jelenleg az országos főfelügyelőség bírálja el.

Sass Jenő, a VITUKI Kft. szakági igazgatója a visszavonás kapcsán az MTI-nek elmondta: álláspontjuk szerint az SKV környezeti értékelését az országos főfelügyelőség és az Országos Környezetvédelmi Tanács hivatott véleményezni, és nem tartozik az egyes felügyelőségek hatáskörébe. Megjegyezte továbbá, hogy a tervezés során messzemenően figyelembe vették a környezetvédelmi, természetvédelmi szempontokat.
Az igazgató szerint a jogerős határozatok visszavonása ellehetetleníti a projektet, amelyet így a 2011. november 30-i határidőre már nem tudnak befejezni. Ez esetben a 8 millió eurós projekt 50 százalékos európai uniós támogatását vissza kell fizetni, és az ország az EU elmarasztalására is számíthat - tette hozzá.

Sass Jenő utalt arra, hogy a Palkovicovo-Mohács szakasz hajózhatóságának javítását az EU az európai közlekedési hálózat fejlesztése (TEN-T) prioritásai között 2014-ig irányozta elő, ennek teljesítéséhez a jövő év második negyedévében el kellene kezdeni a kivitelezést. A tervek szerint valamivel több mint húszmilliárd forintból a Szob és Mohács közötti, 31 gázlós szakasz kiváltható néhány százezer köbméternyi mederanyag áthelyezésével.

A beavatkozásokkal elérhető cél, hogy a nemzetközi hajózásban szokványos, 2,5 méter merülésű hajókaravánok az éves jégmentes időszak 94 százalékában akadálymentesen közlekedhessenek. A jelenlegi feltételek a hajók közlekedését az év felében, harmadában csak merülési korlátozással teszik lehetővé. A projekt része lenne mintegy tíz - többek közt a váci, solti, gödi - mellékág revitalizációja is. A konzorcium szerint a Duna jelenlegi áruforgalma a lehetséges kapacitás mindössze 10-15 százaléka, bár a folyó a jelenlegi forgalom tízszeresét is elbírná.

Civil szakemberek már a projekt előtt készült megalapozó tanulmányt élesen bírálták; a WWF Magyarország későbbi, 2010-es elemzésében azt állította, hogy a hajózhatósági projekt a Duna ökológiai adottságaiból származó szolgáltatásai - turizmus, horgászat, ivóvíz, öntözés - területén évi tízmilliárd forintos nagyságrendű károkat okoz.

Fülöp Sándor, a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa 2010-ben végzett vizsgálata arra hívta fel a figyelmet, hogy ökológiai kockázatot rejt az, hogy a Duna hajózhatóságával kapcsolatos hazai jogszabály sokkal szigorúbb követelményeket támaszt, mint amire Magyarországot a nemzetközi megállapodások kötelezik. Az ombudsman vizsgálandónak tartotta azt is, hogy mekkora lesz a tervezett hajóút fenntartási költsége, és ez mennyiben térül meg.

Forrás: http://www.mti.hu

Rovat további cikkei

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

2019.04.18. - 10:11 tovább »

Erdősítéssel szorítják vissza az elsivatagodást Észak-Kínában

Több mint 860 ezer hektárnyi erdőt telepítenek az észak-kínai...

2019.04.12. - 13:35 tovább »

Egyre kékebbek lehetnek a világ vizei a klímaváltozással

Egyre kékebb lehet a "kék bolygó": a hőmérséklet emelkedésével a világ...

2019.02.11. - 12:00 tovább »

Friss cikkek

Heti két óra a természetben a jó egészség elengedhetetlen feltétele

Heti két óra eltöltése a természetben jelentősen növeli az egészséget,...

2019.06.15. - 12:00 tovább »

Kevesebb repülésre biztatnak svéd kutatók

Kevesebb repülésre biztatják a turistákat svéd kutatók, akiknek - most...

2019.05.27. - 07:15 tovább »

Már a sarkvidéken nyúzzák a BMW elektromos-meghajtású trióját

A 2020-ban és 2021-ben piacra kerülő modellek tesztelése jelen pillanatban...

2019.03.27. - 19:11 tovább »