Környezetvédelem

Veszélyben az osztrák Duna szakasz egyetlen nemzeti parkja

2011.11.18. - 10:15  |  Nincs hozzászólás

A Bécs alatti osztrák Duna szakaszon súlyos hajóbaleset történt november 14-én éjszaka. A hajó a Donau-Auen Nemzeti Park területén futott zátonyra, ami a harmadik hajóbaleset volt az idén. A megfeneklett hajók könnyen okozhatnak olajszivárgást, ami potenciális szennyező forrás a folyóvizekre és az élővilágra. A WWF elfogadhatatlannak tartja, hogy egyelőre semmibe veszik a hajók navigációs és irányító rendszerének felszerelésére szóló legújabb osztrák követelményeket.

A hajók mindössze 20 százaléka rendelkezik a megfelelő navigációs rendszerekkel és a hajóút valós állapotát ábrázoló naprakész térképekkel Ausztriában. Rossz látási viszonyok esetén emiatt jelentősen nő a balesetveszély. Az eddigi hajóbalesetek csak azért nem eredményeztek ökológiai károkat, mert a balesetet szenvedett hajók nem szállítottak veszélyes árukat.

„A hajózással foglalkozó vállalatok szigorú ellenőrzésére lenne szükség a hajózásért felelős osztrák szervek részéről mielőtt a Dunát és annak természetvédelmi oltalom alatt álló szakaszait veszélybe sodorja egy hajóbaleset miatti vízszennyezés.” – fogalmazott Gerhard Egger, a WWF osztrák munkatársa. A WWF szerint a modern navigációs rendszerek fejlesztésének és a hajókon használt alkalmazásuknak ki kell egymást egészítenie, és az erre szánt többmilliós fejlesztéseket össze kell hangolni.

Ausztriában évente közel 10 millió tonna árut szállítanak a Dunán, és egyre gyakrabban fordul elő, hogy a navigációs hiányosságok balesetekhez vezetnek. Mindez jelentős veszélyt jelent az itt található egyedülálló élőhelyekre nézve. „Egy olajszivárgás a Donau-Auen Nemzeti Park területén igazi természeti katasztrófát okozna, amit bármi áron el kell kerülni.” – figyelmeztet a WWF, a világ legnagyobb természetvédelmi civil szervezete.

Az osztrák kormány 2006-ban határozta el a Duna Folyó Információs Rendszer – rövid nevén DoRIS – bevezetését. Azonban a legtöbb hajóról hiányoznak a használatához szükséges műszaki berendezések, pedig a felszerelésük mindössze 2.000 Euró körüli költséggel járna hajónként. A szállítmányozók várhatóan a jövőben sem fognak önszántukból ekkora összeget befektetni a hajózási információs rendszer fejlesztésébe.

A WWF javaslata szerint ezért ideje kötelezővé tenni a hajózási információs rendszer használatához szükséges műszaki eszközök felszerelését a Dunán közlekedő valamennyi hajó számára. „A hajóút érdekében végzett, sokmilliárdba kerülő folyószabályozási beavatkozások helyett ezekkel a jóval egyszerűbb, logisztikai-informatikai intézkedésekkel a hajókat alkalmasabbá lehet tenni a Dunán történő biztonságos közlekedésre” – fogalmazott Figeczky Gábor, a WWF hazai igazgatója. „Ez a javaslat nem csak Ausztriában, hanem Magyarországon is érvényes, ahol a zátonyok száma jóval több, mint nyugati szomszédunknál.”

Rovat további cikkei

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

2019.04.18. - 10:11 tovább »

Erdősítéssel szorítják vissza az elsivatagodást Észak-Kínában

Több mint 860 ezer hektárnyi erdőt telepítenek az észak-kínai...

2019.04.12. - 13:35 tovább »

Egyre kékebbek lehetnek a világ vizei a klímaváltozással

Egyre kékebb lehet a "kék bolygó": a hőmérséklet emelkedésével a világ...

2019.02.11. - 12:00 tovább »

Friss cikkek

Heti két óra a természetben a jó egészség elengedhetetlen feltétele

Heti két óra eltöltése a természetben jelentősen növeli az egészséget,...

2019.06.15. - 12:00 tovább »

Kevesebb repülésre biztatnak svéd kutatók

Kevesebb repülésre biztatják a turistákat svéd kutatók, akiknek - most...

2019.05.27. - 07:15 tovább »

Már a sarkvidéken nyúzzák a BMW elektromos-meghajtású trióját

A 2020-ban és 2021-ben piacra kerülő modellek tesztelése jelen pillanatban...

2019.03.27. - 19:11 tovább »