Környezetvédelem

Veszélyben az osztrák Duna szakasz egyetlen nemzeti parkja

A hajók mindössze 20 százaléka rendelkezik a megfelelő navigációs rendszerekkel és a hajóút valós állapotát ábrázoló naprakész térképekkel Ausztriában. Rossz látási viszonyok esetén emiatt jelentősen nő a balesetveszély. Az eddigi hajóbalesetek csak azért nem eredményeztek ökológiai károkat, mert a balesetet szenvedett hajók nem szállítottak veszélyes árukat.

„A hajózással foglalkozó vállalatok szigorú ellenőrzésére lenne szükség a hajózásért felelős osztrák szervek részéről mielőtt a Dunát és annak természetvédelmi oltalom alatt álló szakaszait veszélybe sodorja egy hajóbaleset miatti vízszennyezés.” – fogalmazott Gerhard Egger, a WWF osztrák munkatársa. A WWF szerint a modern navigációs rendszerek fejlesztésének és a hajókon használt alkalmazásuknak ki kell egymást egészítenie, és az erre szánt többmilliós fejlesztéseket össze kell hangolni.

Ausztriában évente közel 10 millió tonna árut szállítanak a Dunán, és egyre gyakrabban fordul elő, hogy a navigációs hiányosságok balesetekhez vezetnek. Mindez jelentős veszélyt jelent az itt található egyedülálló élőhelyekre nézve. „Egy olajszivárgás a Donau-Auen Nemzeti Park területén igazi természeti katasztrófát okozna, amit bármi áron el kell kerülni.” – figyelmeztet a WWF, a világ legnagyobb természetvédelmi civil szervezete.

Az osztrák kormány 2006-ban határozta el a Duna Folyó Információs Rendszer – rövid nevén DoRIS – bevezetését. Azonban a legtöbb hajóról hiányoznak a használatához szükséges műszaki berendezések, pedig a felszerelésük mindössze 2.000 Euró körüli költséggel járna hajónként. A szállítmányozók várhatóan a jövőben sem fognak önszántukból ekkora összeget befektetni a hajózási információs rendszer fejlesztésébe.

A WWF javaslata szerint ezért ideje kötelezővé tenni a hajózási információs rendszer használatához szükséges műszaki eszközök felszerelését a Dunán közlekedő valamennyi hajó számára. „A hajóút érdekében végzett, sokmilliárdba kerülő folyószabályozási beavatkozások helyett ezekkel a jóval egyszerűbb, logisztikai-informatikai intézkedésekkel a hajókat alkalmasabbá lehet tenni a Dunán történő biztonságos közlekedésre” – fogalmazott Figeczky Gábor, a WWF hazai igazgatója. „Ez a javaslat nem csak Ausztriában, hanem Magyarországon is érvényes, ahol a zátonyok száma jóval több, mint nyugati szomszédunknál.”