Megújuló energiaforrások

A fenntartható üzemanyagok új generációja

Az ír Cynar műanyagból készült repülőgép-üzemanyagát idén novemberben teszteli majd Jeremy Roswell brit pilóta, aki egy dízelmotoros Cessnával 10.000 mérföldet fog repülni Londontól Sydneyig. A hírek szerint a Cynar oxigén- és kibocsátásmentesen, pirolízis útján állítja elő a hajtóanyagot műanyagból. „A technológia egyedülálló és nyereséges lehetőséget kínál a szemétlerakókban elhelyezett műanyag hulladék mennyiségének csökkentésére” – közölte Michael Murray, a Cynar elnök-vezérigazgatója 2012 elején.

A Cynar mellett a fülöp-szigeteki Polygreen is a pirolízissel kísérletezik. A cég alapítója szerint a műanyag felhasználásával létrehozott üzemanyag a hagyományosnál tisztábban ég, ráadásul mivel rengeteg hulladék áll rendelkezésre, 20%-kal olcsóbb lehet.

Az indianai Swift Fuels más szögből közelít a kérdéshez: magas oktánszámú, bio repülő-hajtóanyagot fejleszt kölessel és más, legfeljebb takarmányként szolgáló gabonafélékkel.

Az oklahomai Syntroleum és Tyson Foods közös projektje állati zsírok és növényi olajok légi-üzemanyaggá alakítását célozza.