Öko-drive

Fogyókúra az autóiparban

Mivel a hibrid technika még igen költséges, és egyelőre az elektromos autó sem terjedt el széles körben, a súlycsökkentés az egyik leghatékonyabb és legegyszerűbb megoldás a károsanyag kibocsátás mérséklésére. Ezt az állítást a kisebb önsúly egyenlő kisebb fogyasztás tétel is alátámasztja. Ha kevesebb üzemanyagot égetünk el, akkor a természetbe is kevesebb széndioxidot juttatunk. Tehát a környezettudatosság mellett még anyagiakban is kifejezhető előnyt tud nyújtani egy könnyebb géperejű.

Az autók „elhízásának” több oka is van. Minden modell a korábbi generációkhoz képest méret és súlynövekedésen ment keresztül. Ez a trend évtizedek óta uralkodó ebben a szegmensben.  Magától értetődő, hogy a nagyobb méret nagyobb önsúlyt is jelent. Továbbá a szigorú ütközésbiztonsági előírásoknak csak megfelelő szilárdságú karosszériával lehet eleget tenni. Az autókban található kényelmi felszerelések szintén jelentősen növelik egy-egy típus tömegét. Minden egyes pipa az extralistán további kilogrammokkal járul hozzá az autó önsúlyához.

Mivel minden gyártó érdeke, hogy a jövőbeni ügyfelek a gazdagabb felszereltséget válasszák, ezért célszerű már alapmodell tömegét csökkenteni. Ez a folyamat a vázszerkezet és a karosszériaelemek gyártásánál kezdődik. Az Audi már 1994-ben, az első A8-as típusnál bevezette a teljesen alumíniumból készített karosszériát. Felmerül a kérdés, hogy miért nem terjedt el az eljárás széles körben? A válasz egyszerű: egy kilogramm alumínium előállítása hatszor annyi energiát emészt fel, mint ugyanennyi acélé. Tehát gyártása jobban megterheli a környezetet és még költségesebb is. A gyártók többsége ezért kompromisszumos megoldást választ: a biztonsági zónákat acélból, míg egyes karosszériaelemeket alumíniumból és annak öntvényeiből gyártanak. Csak a könnyebb motorházfedél 2-3 kg mínuszt jelenthet. Az Audi TT karosszériája 206 kg tömegű, ebből 140 kiló az alumínium és 66 kiló az acél.

 

További fontos kilókat lehet lefaragni olyan apróságokkal, mint a vékonyabb szélvédőüvegek, a különböző szigetelések, és a csökkentett tömegű alufelnik. Az új Mercedes C osztály esetében 1,2kilogrammal könnyebb az első szélvédő, 1,8 kilóval az könnyűfémkerekek, míg a motorházfedélen 20%-os csökkentést sikerült elérni. A fejlesztéseknek köszönhetően a Citroen C4-esben 8 kilogrammot spóroltak az új zajszigetelések alkalmazásával.

Egy szárazkarteres kenésű motor, mely az olajat folyamatosan forgatja – így szinte nincs olajkészlet a teknőben -, további kilókkal járul hozzá a súlycsökkentéshez. Ez igaz az Audi által fejlesztett DSG váltóra is, mely szintén ezt az eljárást alkalmazza. Ez 23 kilogrammos megtakarítást jelent a korábbi változathoz képest!