Öko-drive

Elektromos roadster Gordon Murray-től

2011.09.27. - 11:55  |  Nincs hozzászólás

Gordon Murray tud ezt-azt az autótervezésről. Az ő nevéhez fűződnek a legsikeresebb Forma-1-es autók, többek között a McLaren is az ő autóival fut. Az utóbbi időben Murray az autóépítés legmodernebb módjai felé fordult, például odafigyel a felhasznált anyagokra, hogy az általa tervezett autók kisebbek, könnyebbek és energiahatékonyabbak legyenek.

Vállalata, a Gordon Murray Design nemrég alkotta meg a TEEWAVE AR1-es modellt, egy karbonszálas karosszériával ellátott, elektronikus sportkocsit. Az autó mindössze 850 kg-ot nyom, melybe már a 250 kg-os lítiumos akkumulátor is beletartozik. Csak összehasonlításképpen: a Tesla Roadster 1250, a Nissan Leaf pedig 1500 kilogramm.

Az autót a japán vegyipari cég, a Toray rendelte meg. A vállalat azt szerette volna demonstrálni, hogy rengeteg lehetőség rejlik a karbonszálban és a karbonszállal erősített műanyagban is. A cég azt reméli, hogy 2015-re ezeket az anyagokat már a legtöbb autó gyártásánál használni fogják.

Az autók súlyának csökkentése egyre fontosabb az energihatékonyság és a károsanyag-kibocsátás csökkentésének szempontjából, hiszen minél könnyebb az autó, annál kevesebb energiát fogyaszt. Murray azt mondja, hogy az elektromos autóknál jelentős megtakarításokkal számolhatunk: minden egyes megspórolt kilogrammal 23-31 dollárnyi akkumulátor-költség takarítható meg.

A TEEWAVE karosszériája karbonszál és alumínium ötvözetéből készült. A Gordon Murray Design szerint a szénszálas elemeket nagyjából tíz perc alatt le lehet gyártani, az egész autó építése pedig mindössze kilenc hónapot vett igénybe. A kis TEEWAVE nincs 4 méter hosszú, és kicsivel szélesebb, mint 1,5 méter. Az elektromos motor 63 lóerős, a lítiumos akkumulátor pedig 16 kilowatt/órás, amelynek köszönhetően egy töltéssel kicsivel több mint 180 kilométer tehető meg. Mivel a motor viszonylag kicsi, a TEEWAVE nem egy gyorsulási bajnok: 11,2 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órára. De ezt leszámítva tényleg olyan, mint egy hagyományos sportautó, hiszen a karosszéria alatt megtalálhatjuk a tekercsrugóval ellátott dupla keresztlengőkaros felfüggesztést, a stabilizátort, a tárcsaféket és a többit.

„A figyelmet elsősorban az autó súlyára, az alacsony súlypontra és a felfüggesztésre koncentráltuk, hogy kiválóan kezelhető legyen a kis sportautó” – mondta Murray. Jól is tették, mert egy nagyobb motort beszerelni már igazán nem nagy ördöngösség.

Forrás: http://www.wired.com

Rovat további cikkei

Kevesebb repülésre biztatnak svéd kutatók

Kevesebb repülésre biztatják a turistákat svéd kutatók, akiknek - most...

2019.05.27. - 07:15 tovább »

Már a sarkvidéken nyúzzák a BMW elektromos-meghajtású trióját

A 2020-ban és 2021-ben piacra kerülő modellek tesztelése jelen pillanatban...

2019.03.27. - 19:11 tovább »

Minden eddiginél erősebb elektromos repülőt épít a Rolls-Royce

Minden eddiginél erősebb elektromos meghajtású sport- és műrepülőgép...

2019.01.25. - 12:52 tovább »

Friss cikkek

Heti két óra a természetben a jó egészség elengedhetetlen feltétele

Heti két óra eltöltése a természetben jelentősen növeli az egészséget,...

2019.06.15. - 12:00 tovább »

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

2019.04.18. - 10:11 tovább »

Erdősítéssel szorítják vissza az elsivatagodást Észak-Kínában

Több mint 860 ezer hektárnyi erdőt telepítenek az észak-kínai...

2019.04.12. - 13:35 tovább »