Öko-drive

Kína elektromos autói szennyezőbbek, mint a benzinesek

2012.02.14. - 09:27  |  Nincs hozzászólás

Bár az elektromos autókat környezetbarátként jegyzik, de Tennessee Egyetem kutatói most kimutatták, hogy Kína elektromos autók nagyobb mértékben szennyezik a környezetet, mint a benzines autók.

Chris Cherry, az egyetem civil és környezetvédelmi professzora és Shuguang Ji, az egyetem végzőse öt különböző járműtechnológiát vizsgált meg harmincnégy kínai nagyvárosban a károsanyag-kibocsátás és a környezetre gyakorolt hatás szempontjából, a veszélyes finomrészecskékre fókuszálva. Cherry és csapata olyan megállapításra jutott, ami ellentmond a megszokott logikának: az elektromos autók sokkal nagyobb mértékű veszélyes finomrészecske-szennyezést okoznak, mint a hagyományos benzines autók.

„Az eddig tulajdonképpen magától értetődő volt, hogy az elektromos autók kevésbé szennyezik a levegőt, így kevésbé is károsak az egészségre és a környezetre, mint a hagyományos járművek. Mi a kutatás során azt vizsgáltuk, hogy a különböző meghajtású járművek mi mindent bocsátanak ki, nem csupán a használat során, és ezek az anyagok milyen hatással vannak az emberek egészségére. Az eddigi kutatások javarészt a környezetet ért hatásokra és az üvegház hatást okozó gázokra összpontosítottak” – mondta Cherry.

A szálló por savakból, szerves vegyületekből, fémekből és porból áll, és egyrészt a fosszilis eredetű üzemanyagok elégetése során keletkezik. Az elektromos autóknál az égetésből származó kibocsátások nem az autó használata során keletkeznek, hanem akkor, amikor a működéséhez szükséges áramot előállítják. Kínában ez elektromos áram 85%-át fosszilis tüzelőanyagok – 90%-ban szén – elégetésével termelik meg. A kutatók megállapították, hogy Kínában az elektromos autók működéséhez szükséges áram előállítása közben sokkal több finomrészecske szabadul fel, mint amennyit hagyományos üzemű autók kibocsátanak. Ám mivel általában az áramot nem ott állítják elő, ahol az elektromos autókat használják, az elektromos autókat használó emberek közvetlenül nincsenek kitéve a járművük általi szennyezésnek, nem úgy, mint a benzines autóknál.

Sajnos ettől még – a Tennessee Egyetem kutatói szerint – az elektromos autók nagyobb mértékben szennyezik a levegőt, így károsabbak is az egészségre, mint a hagyományos autók.

„A tanulmányunkban hangsúlyozzuk, hogy az elektromos autók nem környezetszennyezőek, amennyiben tiszta energiaforrásból állítják elő a működésükhöz szükséges áramot. Kínában is és máshol is arra kell helyezni a hangsúlyt, hogy több tiszta áramot állítsanak elő” – tette hozzá Cherry. Vagyis a kutatás eredményei sokkal inkább szólnak az energiaszektornak, mintsem az autóiparnak.

A kutatók öt járműtechnológia – benzines, illetve dízel autók, dízel buszok, elektromos kerékpárok és elektromos autók – kibocsátási adatait és kibocsátási rátáját hasonlították össze, és kiszámolták a lakosságot érintő károsanyagok mennyiségét is. Az elektromos autók kibocsátása alacsonyabb volt, mint a dízel autóké, de magasabb, mint a dízel buszoké. Az elektromos kerékpárok bizonyultak a legkevésbé szennyezőnek.

„Számításaink szerint az elektromos biciklik elterjedésével javítani lehetne a levegő minőségén, így az emberek életminőségén is, ugyanis ezek bizonyultak a leghatékonyabb és leginkább környezetbarát közlekedési eszközöknek” – mondta Cherry.

A kutatás egyik erénye az, hogy kihangsúlyozza, hogy az elektromos járművek számlájára írható károsanyagok felét nem a városi, hanem a vidéken élő, jellemzően kisebb jövedelemmel rendelkező emberek lélegzik be. A kutatók egyébként azért vizsgálták Kínát, mert ott az utóbbi időben megnőtt az elektromos járművek használatának az aránya: már 2:1 arányban használnak elektromos járműveket a hagyományosakkal szemben. Az elektromos kerékpárokból például 100 millió került forgalomba az elmúlt évtized során, több mint a többi országban együttvéve.

A tanulmány az Environmental Science and Technology folyóiratban jelent meg.

Forrás: UTK

A fotók innen és innen.

Rovat további cikkei

Kevesebb repülésre biztatnak svéd kutatók

Kevesebb repülésre biztatják a turistákat svéd kutatók, akiknek - most...

2019.05.27. - 07:15 tovább »

Már a sarkvidéken nyúzzák a BMW elektromos-meghajtású trióját

A 2020-ban és 2021-ben piacra kerülő modellek tesztelése jelen pillanatban...

2019.03.27. - 19:11 tovább »

Minden eddiginél erősebb elektromos repülőt épít a Rolls-Royce

Minden eddiginél erősebb elektromos meghajtású sport- és műrepülőgép...

2019.01.25. - 12:52 tovább »

Friss cikkek

Heti két óra a természetben a jó egészség elengedhetetlen feltétele

Heti két óra eltöltése a természetben jelentősen növeli az egészséget,...

2019.06.15. - 12:00 tovább »

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

2019.04.18. - 10:11 tovább »

Erdősítéssel szorítják vissza az elsivatagodást Észak-Kínában

Több mint 860 ezer hektárnyi erdőt telepítenek az észak-kínai...

2019.04.12. - 13:35 tovább »