Öko-drive

Lotus: A Forma-1-ben igenis számít a fogyasztás!

Eric Boullier is megerősítette, hogy a kevesebbet fogyasztó Forma-1-es gép javítja a köridőket, és közben még a környezetnek is jót tesz. Nem arról van szó, hogy a Lotus F1 Team dobott egy hátast a klímaváltozás miatt: az autó hatékonyságának javítása kulcsfontosságú tényező az újratankolás betiltása óta.

Annak ellenére, hogy a Forma-1-et nem a környezetvédelemmel kapcsolják össze a közvélekedésben, „a Forma-1-ben aratott sikerek teljesen a hatékonyságról szólnak”- olvasható a Lotus F1 Team honlapján.

Eric Boullier is elismeri, hogy a Forma-1-ben nem csak arról van szó, hogy gyors autókat építsenek, hanem közben olyan technológiákat is fejleszteni kell és alkalmazni, melyek az utcai autók szempontjából is relevánsak és előremutatóak.

A francia csapatfőnök hangsúlyozza, hogy a Lotus F1 Team mindig is konstruktív szerepet játszott és fog is játszani a fent említett célok elérését elősegítő szabályok kialakításában.

A csapat számos kezdeményezést foganatosított az Enstoneban található főhadiszállásán, hogy csökkentse a szén-dioxid kibocsátását, és ezzel együtt az ökológiai lábnyomát is pár „számmal kisebbre vegye”. (A McLaren Mercedes még decemberben jelentette be, hogy a Forma-1 első szén-dioxid semleges csapata lett.)

Természetesen nem arról van szó, hogy a Lotus F1 Team egyszerűen a zöldek előtt akar tetszelegni: a győzelmekben is nagy szerepet játszik a hatékony versenygép, mely kevesebb üzemanyag elhasználása mellett garantálja a változatlan teljesítményt. A hatékony technológia jót tesz a környezetnek és végül kevesebb benzinnel elrajtoló és jobb köridőket produkáló E20-ast eredményez.

(A Lotus erőforrásait szállító Renault nem rég dicsekedett vele, hogy a motorjaik fogyasztása nagyságrendekkel jobb a Mercedesénél, így a könnyebb autóval ellensúlyozni tudják a németek motorerő-fölényét.)

„Megszokott félreértelmezés a Forma-1-et illetően, hogy a pályán mutatott teljesítmény kizárólag az erőn (motorerőn) múlik. Valójában a teljesítmény számos különböző forrásból ered, és ezek közül az egyik az üzemanyag-fogyasztás”- olvasható az istálló oldalán.

„Ha csökkenteni tudod a fogyasztást úgy, hogy közben ugyanazt a teljesítményt generálod, akkor azzal javítod az autó hatékonyságát. Ha ezt eléred a Forma-1-ben, akkor az autód teljesítménybeli előnnyel fog rendelkezni a versenykörülmények között, mivel kevesebb üzemanyagot kell cipelni, mely csökkenti az összsúlyt, és javítja a teljesítményt.”

„Ennél fogva az üzemanyag-fogyasztás és az üzemanyag hatékony konvertálása energiává kiemelkedő fontosságú fejlesztési prioritások a motor- és üzemanyaggyártók számára.”

A Lotus nagyon szorosan dolgozik együtt a francia Totallal, hogy minél hatékonyabb üzem- és kenőanyagokat fejlesszenek ki az E20-asba.

A mérnökök nem csak a motorban akarják minimalizálni a súrlódást, hanem többek között a váltóban, az olajpumpákban, az erőátvitelben, és a csapágyakban – teszik ezt azzal, hogy minden egyes mechanikus összetevő részére optimalizálják a különböző kenőanyagokat és zsírokat.

Az üzemanyagokhoz kevert adalékanyagok csökkentik a dugattyúk súrlódását, segítenek tisztántartani a motort, melyek csökkentik a fogyasztást – vonja le a konklúziót a Lotus.

Fotó: Flickr

Forrás: http://f1-live.hu