Öko-drive

A BladeGlider kimagasló teljesítményének a titka

A Nissan bemutatta legújabb sport-tanulmányautóját, a Nissan BladeGlider modellt, amely alapjaiban tér el a sportautók teljesítményének kezelhetősége, a fékezés és a súlyelosztás hagyományos megközelítésétől.

A Nissan BladeGlider kialakításának egyik jellegzetessége az elülső radikálisan keskeny nyomtáv: az autó orra jóval keskenyebb a hátuljánál, így az autó felülnézetből deltaszárny formájú. A technológia a Nissan ZEOD RC (Zero Emission on Demand racecar) nyomdokait követi. A keskeny elülső nyomtávú autó a jövő évi Le Mans versenyen a kísérleti autóknak fenntartott 56-os boxból indul. Ben Bowlby, a Nissan Motorsport Innovation igazgatója, a ZEOD RC tervezője szintén részt vett a BladeGlider kifejlesztését övező konzultációs folyamatban, írja a holvezessek.hu.

„Amikor először látják meg a keskeny elülső nyomtávot, mindenki szkeptikus az autó kezelhetőségével kapcsolatban” – mondta Bowlby. – „A tanulmányautó egyáltalán nem maradt el a versenypályán száguldó versenytársai mögött. Biztos vagyok benne, hogy a BladeGlider modellt is kezdeti szkepticizmussal fogadják majd, de a versenypályán, a versenyzők általi átfogó tesztelést követően bizton állíthatjuk, hogy a BladeGliderben megvan a lehetőség, hogy a világ legjobban kezelhető sorozatgyártásra szánt autójává váljon.” Bowlby felvázolta a BladeGlider keskeny első és széles hátsó nyomtávú kialakításának teljesítményelőnyeit.

Nissan-Bladeglider-14

Gyorsulás

A BladeGlider súlyelosztásának köszönhetően ideális a gyors és hatékony indulásokhoz és az ezt követő intenzív gyorsuláshoz. Ennek elsődleges oka, hogy a hátsó kerekek jóval szélesebbek, mint az elsők, amely jobb tapadást biztosít az autó hátsó részének, hiszen lehetővé teszi, hogy a gumik jobban kapaszkodjanak az útfelületbe.

Emellett a széles hátsó nyomtáv lehetővé teszi, hogy az autó összes nehezebb eleme – beleértve a két beépített motort, a lítium-ion akkumulátorokat és az utasokat – a hátsó kerekek között kapjon helyet, így az autó súlyának legnagyobb része (ebben az esetben 70 százalék) közvetlenül a két meghajtott keréken helyezkedik el. Ezért amikor a hátsó kerekekbe küldjük az erőt, a középen elhelyezkedő motorral felszerelt, hátsó meghajtású BladeGlider minimalizálja az abroncscsúszást, lehetővé téve a 285/35 kerekeknek, hogy az útfelületbe kapaszkodva sokkal hatékonyabb rajtot vegyen az autó.

A BladeGlider keskeny, 100/80 kerekekkel felszerelt, rendkívül vékony orrának köszönhetően a légellenállás minimális. A BladeGlider rendelkezik az utcai tanulmányautók eddigi legalacsonyabb Cd értékeivel, amely lehetővé teszi, hogy az autó kis légellenállással, szinte siklásszerűen gyorsuljon fel.

Az autó vékony elejének másik előnye a súly. A kevesebb és kisebb alkatrészeknek köszönhetően a BladeGlider menetkész tömege jóval kevesebb, mint a hagyományos orral felszerelt hasonló méretű autóké.

Kezelhetőség

A BladeGlider leglátványosabb és leginkább figyelemre méltó előnye hagyományos társaival szemben a kezelhetősége. Bár a hagyományos teljesítményrajongók vakarhatják a fejüket azon tűnődve, hogy egy ilyen vékony első nyomtávú autó hogyan veszi a kanyarokat, a válasz valójában rendkívül egyszerű. A BladeGlider vékony első nyomtávja lehetővé teszi, hogy kevesebb súly nehezedjen az első kerekekre. Míg néhányan azt mondják, hogy az első kerekekre helyezett több súly jobb tapadást eredményez, valójában pont az ellenkezője igaz.

Természetesen a szuperszéles gumik esetén a többletterhelés nagyobb tapadáshoz vezethet, ez a megoldás azonban nem hatékony, és nem is minden esetben igaz. Például az orrsúlyos autók hajlamosak a túlzott alulkormányzottságra – a tapadás elvesztésére az első kerekeknél, ahol az autó nem fordul annyira, amennyire a kormányzás igényelné. A vékonyabb első kerekek lehetővé teszik a BladeGlider éles kanyarodását, mert az autó teljes súlyának csupán 30%-át hordozzák. Egy további előny a kifejtett erő, a kormányérzet és pontosság terén továbbfejlesztett kormányberendezés.

Emellett a vékony első nyomtáv lehetővé teszi az autó minimális oldalirányú súlyáthelyeződését az éles kanyarokban, elöl és hátul egyaránt. A szélesebb első nyomtávval bíró autók drasztikus mértékben a külső kerékre helyezik át a súlyt kanyarodás közben, így a belső kerék gyakorlatilag nem csinál semmit. Ezért a kanyarokban csak egy kerék kormányozza az autót. A BladeGlider esetén azonban mindkét kerék jól érintkezik az útfelülettel, és közel ugyanannyi terhelés oszlik meg a kerekek között, amelyek így gyakorlatilag egy egységként működnek. A független felfüggesztésnek köszönhetően pedig minden kerék hatékonysága fokozódik a kanyarodások során.

A széles hátsó nyomtáv és széles hátsó kerekek szintén hozzájárulnak a BladeGlider kivételes kezelhetőségéhez. Stabil és merev alapot biztosítva az autónak, lehetővé teszik, hogy az autó első kerekei hatékonyan irányítsák a jármű orrát a megfelelő irányba. Gondoljunk egy kalapácsra és a nyelére. Tegyük a kalapácsot a földre, és mozgassuk a nyelét a kívánt irányba. Nagyon kevés erőfeszítésre van szükségünk, mert a kalapács feje stabil alapot biztosít.

Ez az egyedülálló hatás tovább fokozható a nyomatékátirányítással (vagy egy továbbfejlesztett részlegesen önzáró differenciálművel), amely a kerekekbe épített motorok megfelelő programozásával ehetővé teszi, hogy a hátsó kerekek segítsenek az autó orrának irányításában.

nissan-s-bladeglider-concept-is-different-will-go-into-production-live-photos_2

Fékezés

A hagyományos közúti járművektől eltérően a BladeGlider hátsó fékei az autó lelassítása során több munkát végeznek, mint az első fékek, ezért nagyobbak és erősebbek náluk (minden más közúti autóban ennek az ellenkezője igaz). Ez óriási előnyt jelent a nagy sebességről való lefékezés során, hiszen az autó súlyának legnagyobb részét cipelő, szélesebb kerekek kiváló tapadást biztosítanak a lassulás alatt. A gyorsítás és fékezés során tehát a hátsó kerekek végzik a munka oroszlánrészét, az első kerekek pedig a kanyarokban biztosítják a tapadást, így az általános teljesítményterhelés a négy érintkezési ponton ideális elosztású: az első kerekek kormányozzák az autót, a hátsó kerekek pedig meghajtják és megállítják azt.

X-faktor

A vezető a pilótafülke közepén, a hátsó kerekekhez közel foglal helyet, így a BladeGlider futóműve egyértelmű és azonnali visszajelzést küld számára. Ezért amikor az autó első vagy hátsó kerekei elveszítik a tapadást, a futómű azonnal tájékoztat erről, így a vezetőnek elegendő ideje van az autó pályájának korrigálására.