Technika

Táncoló molekulák, molekulákat utánzó táncosok

Sejtjeinkben soha véget nem érő, durva "táncot" járnak a molekulák: folyamatosan ütköznek, préselődnek, csapódnak, ezáltal számtalan kémiai reakcióba bonyolódnak egymással. Mozgásuk törvényeinek megértése elengedhetetlenül fontos az orvosbiológiai technikák és technológiák fejlődéséhez.

A kutatók manapság a számítógépes modellezésre támaszkodva igyekeznek a természet még fel nem fedett titkait megfejteni. David Odde orvosbiológiai mérnök mégis már utat választott, az egyik legősibb művészeti ágat szemelte ki elképzeléseinek teszteléséhez: a táncot. Carl Fink koreográfussal és társulatával együttműködve elindították a The Moving Cell Project-et.

Odde kutatása a mikrotubulusokra összpontosul, melyek alapvető részei a sejt citoszkeletonjának és részt vesznek a molekulák mozgásában. A mikrotubulusok rövidülésének és megnyúlásának szimulálása a táncosok feladata.

A projekt egy nehézség felismerésével kezdődött: az emberi test nem alkalmas olyan erős és folyamatos behatások elviselésére, mint a molekulák. A problémát az alapvető fizikai törvények alkalmazása oldotta fel: a ütések erejének nagyobb felületen való elosztásával a táncosok már képesek voltak ütköző molekulaként viselkedni, egészségkárosodás nélkül.

Odde a Trends in Cell Biology című folyóiratban közölt tanulmányában arra bíztatja kollégáit, hogy bátran teszteljék hipotéziseiket táncosok közreműködésével, bodystorminggal.

Forrás: http://planetsave.com