Technika

Önvezető, elektromos hajókkal kísérleteznek a norvégok

A modern fogyasztói társadalmunk számára elengedhetetlenek a kamionok. Lényegében bármi, amit megvásárlunk legalább egyszer már volt teherautón. Ezek a járművek szennyezik a környezetet, tönkreteszik az utakat, ráadásul a fizetőkapus autópályákon hatalmas dugókat is okozhatnak. Idd az ideje valami újat tesztelni.

A norvégok már kísérleteznek is egy más módszerrel, amivel csökkenthetik a teherautók számát, így végérvényesen tisztábbá téve a levegőt. A megoldás pedig automata, elektromos hajók. 2016 szeptemberében hozta létre a Norvég Tengerészeti Hatóság és a Norvég Tengerparti Adminisztráció a Norvégiai Automata Hajók Fórumát (NFAS). A fórum célja, hogy “részben, vagy teljesen ember nélküli, elektromos hajókat teszteljenek.”

Az NFAS egyelőre a Trondheim Fjordon és Grönland mellett egy tesztövezetben kísérletezik a hajókkal. “Egyelőre nem tudni, hogy az automatizmus milyen szerepet fog játszani a jövő szállításában, de a Norvég Tengerészeti Hatóság számára fontos, hogy megkezdjük a kísérleteket efelé a technológia felé.” – mondta Olav Akselsen, a hajózás és navigáció részleg főigazgatója.

hajó1

Az NFAS szerint az automata hajók csökkenthetik a szállítási költségeket. Le kell szögezni, hogy ők nem nagy konténerszállítókat tesztelnek, hanem sokkal inkább a kisebb hajókban látják a jövőt. Ezek a hajók magabiztosabban képesek maguktól közlekedni, ráadásul sekély vizekben is használhatók. Mivel ezek a hajók teljesen automatikusak, így rengeteg hely felszabadul, amit egy hasonló hajón az embereknek tartanának fent. Se mentőcsónak, se híd, se alvó kabinok, így a hajók jóval könnyebbek és egyszerűbbek lesznek.

hajó3

Ez a megoldás ugyan remekül hangzik, de a világ sok területén ez nem lenne alkalmazható módszer. Norvégiában nagy hagyománya van a hajón történő szállításnak, hiszen hatalmas tengerpartja van, emellett rengeteg fjord, folyó és tó van az országban, amin könnyebben lehet hajózni, mint a szárazföldön. Ezek az automata, elektromos hajók jó megoldás lehet Norvégia és más hasonló földrajzi adottságokkal rendelkező országok számára.

Az NFAS leszögezte, hogy még a teljesen ember nélkül közlekedő hajók felett is bármikor átveheti az irányítást a partiőrség, így ha valamelyik hajó hibát észlel, vagy a kamera alapján veszélyt érzékel a megfigyelő, egy mozdulattal kitérhet a baleset elől. Egyelőre természetesen csak a rendszer tesztelése zajlik, viszont ha az jól használhatónak bizonyul, akkor hamarosan nagyobb utakra, akár az óceán túloldalára is kiküldik majd a hajókat.