Zöld építészet

Megújul a londoni Blackfriars-híd

A Blacfriars-híd 1886-ban épült, majd később mellé építettek egy vasútállomást, amely áramszükségletének a felét tervezik most a hídon megtermelt napenergiával biztosítani. Ám ez nem minden: még esővízgyűjtő-rendszerrel és napcsövekkel is ellátják az állomást a zöldebb üzemelés érdekében. Az állomás energiaszükségletének a felét megújuló energiából fedezik majd, melynek következtében 500 tonnával csökken a vasútállomás szén-dioxid-kibocsátása évente.

A projekt kivitelezője a londoni SolarCentury, amely SANYO Electric napelemekkel borítja be a hidat. Az átalakítás az 5,5 milliárd fontos Thameslink Program projekt részeként valósul meg, melynek célja, hogy javítsa a vasúthálózat és a metró összekapcsolódását. A napelemeket a Közlekedésügyi Minisztérium és a környezetvédelmi alap finanszírozta.

„Nagyon jó érzés látni, hogy a projekt elindult. A Blackfriars-híd ideális hely a napelemeknek: London szívében van, és jó nagy a ráépíthető tető felülete is. A vasútállomások és a hidak fix pontok a városképben, és nagyon jó látni, hogy a jövőben ez a híd megújuló energiát termel majd. Kevesen tudják, de egyre több épület táplálkozik megújuló energiából Londonban, mivel egyre többen fektetnek be ebbe a technológiába. És ha az emberek látják, hogy a napelemek nálunk is működnek, akkor nagyobb eséllyel váltanak át megújuló energiára” – mondta Derry Newman, a SolarCentury vezérigazgatója.

A híd átépítéséhez 14000 tonna anyagra van szükség, és hogy csökkentsék az építkezés károsanyag-kibocsátását, a legnehezebb elemeket hajóval szállítják.

„Egy nagy, fejlett vasútállomás épült fel, mely egyszerre utas- és környezetbarát. A viktoriánus korabeli híd a vasúti történelmünk része: a gőzmozdonyok idejében építették, és most a legmodernebb napelemes technológiával újítjuk fel. A város egyik nevezetessége volt és ezáltal még inkább az lesz” – nyilatkozta Lindsay Vamplew, a projekt vezetője.

A felújításokat várhatóan 2012 nyarán fejezik be, és akkor majd az ausztráliai Brisbane-ben lévő Kurilpa Footbridge mellé csatlakozhat mint a világ második napelemes hídja.