Csillagászok sötét anyag nélküli galaxisra bukkantak

Ameriak csillagászok olyan távoli galaxisra bukkantak, ami teljesen sötét anyag mentes. Ez azért nagyon érdekes, mert eddig nem volt tudomásunk olyan galaxisról ami létezni tud sötét anyag nélkül, a tudósok mindezidáig azt feltételezték ez a galaxisban található égitestek első számú összetartó ereje, a sötét anyag hiányában jóformán nem lenne tömegük és forgómozgásukból adódóan egyszerűen szétrepülnének.

A sötét anyag a tudósok feltevése szerint ötször gyakoribb, mint az univerzumban található bármely normál anyag, de nem bocsát ki fényt vagy sugárzást, csak és kizárólag a gravitációs hatása érzékelhető, épp ezért nagyon nehéz vizsgálni. Vélhetőleg a kozmosz 27 százalékát alkotja sötét anyag.

A Yale Egyetem egyik csillagásza, Pieter van Dokkum bukkant rá a különös galaxisra, amikora a kutató és kollegái munkájuk során olyan galaxisokat tanulmányoztak, amelyek nagy területet foglalnak el, de mégis kevés csillaggal rendelkeznek. Egy Dragonfly (~szitakötő) névre keresztelt speciális teleszkópot készítettek a vizsgálathoz, ami 48 telefotó lencséből áll. Az újonnan talált galaxis éppen akkora, mint a Tejútrendszer, de századannyi csillaggal rendelkezik.

A kutatóknak akkor tűnt fel, hogy ez a galaxis más, mint bármelyik amit korábban vizsgáltak, amikor azt tapasztalták, hogy a területén fellelhető kevés csillagcsoportosulás mindegyike olyan kilométer per órás sebességgel közlekedik – jelen esetben negyed olyan lassan– amiből Van Dokkum szerint egyenesen következik, hogy a bolygók közt nincs sötét anyag.

A felismerést követően még számos tesztet elvégeztek, ami alapján egy kutatócsoport felfedezte, hogy a galaxis tömegéért valójában a csillagok felelősek és eltörpül mellettük a sötét anyag hatóereje.

A csillagászoknak még nincs magyarázatuk arra, hogy mindez hogyan lehetséges, de affelől szemernyi kétségük nincs, hogy a számolásaik helyesek. Az eredmények meghökkentőek, hiszen az eddigi tudásuk alapján minél kevesebb csillaggal rendelkezik egy galaxis, annál több sötét anyagnak kellene kitöltenie a teret.

A tanulmánynak éppen ezért bőven akadnak bírálói, például akik szerint van Dokkum galaxisa annyira egyedi, hogy talán nem is nevezhető valódi galaxisnak. Egy másik ellenérv, hogy talán a ritka galaxis területén jelenlévő sötét anyag éppen egy van Dokkum által vizsgált területen kívül összpontosul. Van Dokkum kikéri magának a kétkedők véleményét, szerinte tagadhatatlan, hogy a glaxisban semmi más nincs csak csillagok, emellett természetesen nem vonja kétségbe, hogy az univerzum egy létező eleme a sötét anyag.

Egyelőre még csak bizonyítatlan spekulációk vannak arra is, hogy a felfedezett galaxisban miért nincs sötétanyag. Négy népszerű elmélet létezik, ezek közül a tudósok kedvence az, ami szerint a galaxis az univerzum egy olyan korai szakaszában – ma megmagyarázhatatlan – módon fejlődött ki, amivel a tudósoknak eddig nem volt alkalma foglalkozni.

Az erről szóló tanulmány egyik szerzője elmondja, hogy mindeddig a tudósok azt gondolták, hogy mivel minden galaxis jözös eleme a sötét anyag, ezért az egyfajta magyarázattal is szolgálhat arra, hogy hogyan alakultak ki a galaxisok. Eddig volt egy elképzelésük arról, hogy hogyan működik az univerzum, most azonban biztosan tudják – paradox módon a hiánya mutatta meg – hogy a sötét anyaglétezik és talán számos módja lehet a glaxisok kialakulásának.