Formula-E

A jövő MICHELIN abroncsai már ma jelen vannak a Formula E sorozatban

  • 18 coll-os, energiahatékony abroncsok
  • Száraz és nedves felületre kifejlesztett mintázattal rendelkező többcélú abroncsok
  • Valódi versenyabroncsok, mintázatos futófelülettel eddig még soha el nem ért teljesítményre képesek

A Frankfurti Nemzetközi Autószalonon az elektromos együléses Spark-Renault SRT_01E Fomula E modell bemutatása alkalmával (a versenysorozat első évében minden versenyző csapat ezzel a modellel áll majd rajthoz) a MICHELIN leleplezi kifejezetten a versenyre fejlesztett abroncsát is: az új abroncs alapjaiban változtatja meg az együléses autók abroncsairól alkotott fogalmainkat.

Frankfurtban a MICHELIN bemutatja újgenerációs, 18 coll pántátmérőjű abroncsait: együléses versenyautók számára most először. Kifejlesztésük során fontos szempontunk volt az energiahatékonyság, valamint az is, hogy minél inkább hasonlítsanak a szériában gyártott abroncsokhoz. Azt is mondhatjuk, hogy így az új FIA Formula E versenysorozat valódi laboratóriumként szolgál a jövő MICHELIN abroncsainak kifejlesztéséhez” – mondja Pascal COUASNON, a Michelin Motorsport igazgatója.

18 coll pántátmérőjű abroncsok

Az autósport történelmében először fordul elő, hogy olyan világversenyt rendeznek meg, ahol együléses versenyautókat 18 coll-os pántátmérőjű abroncsokkal szerelnek. A MICHELIN választását, melyet az energiahatékonyság valamint az az elv vezérelt, hogy a versenyabroncs minél kevésbé térjen el a nagy szériában gyártott abroncsoktól, lelkesen fogadták a sportág vezetői.

„A legnagyobb autókonstruktőrök szupersporautói manapság már hibrid hajtással működnek. Az új Porsche 918 Spyder1 például több kilométert tud megtenni csakis elektromos hajtással. Az abroncs energiahatékonysága ily módon az újgenerációs autók számára elsődleges kérdéssé lép elő” – mondja Nicolas GOUBERT, a MICHELIN Motorsport műszaki igazgatója.

„A MICHELIN autósport tevékenysége a Csoport kutatási-fejlesztési részlege számára valóságos kutatólaboratóriumként szolgál. Az új FIA Formula E versenysorozat iránti szerepvállalásunkkal tehát új területeket térképezünk fel, Technológiai Központunk újító-fejlesztő tapasztalatait gazdagítjuk”.

Polivalens abroncs, száraz és nedves felületre való mintázattal

A FIA Formula E Championship versenysorozata számára kifejlesztett új MICHELIN abroncsot mintázattal láttuk el. Fejlesztési célunk az volt, hogy száraz és nedves felületen egyaránt jól teljesítsen, így a versenysorozat minden pályáján, bármely időjárási körülmények közepette helyt álljon. A MICHELIN Autósport fejlesztőcsapatának célja elsősorban ez az egyedülállóan többcélú felhasználhatóság volt.

„Közúton senki nem használ slick abroncsot, még akkor sem, ha nagyon sportos autója van. A FIA Formula E versenyszériája városi pályákon zajlik, ezért gondolkodtunk mintázatos futófelületű abroncs fejlesztésében” – mondja Nicolas GOUBERT.

„Minél közelebb vagyunk a mindennapok valóságához, annál pontosabban és gyorsabban tudjuk alkalmazni a versenysport technológiai megoldásait a tömeggyártásban is.”

Egy-egy versenyen a pilóták egy abroncsgarnitúrával vesznek részt a szabadedzéseken, a kvalifikációs futamokon illetve magán a versenyfutamon.

Mintázatos abronccsal mindezidáig egyedülálló menetteljesítmény

Ha mintázattal rendelkeznek is, a FIA Formula E számára kifejlesztett MICHELIN abroncsok valódi versenyabroncsok.

„Jelenleg nem létezik olyan mintázatos abroncs, ami ugyanolyan menetteljesítményt tud nyújtani, mint a Formula E számára kifejlesztett MICHELIN abroncs” – hangsúlyozza Nicolas GOUBERT.

„A MICHELIN Total Performance stratégia elveit szem előtt tartva dolgoztunk azon, hogy olyan gyors, univerzálisan kihasználható és hosszú élettartamú abroncsot fejlesszünk ki, amely az együlésesek világversenyén is kellő szinten tud teljesíteni.”

„Ezt az eredményt úgy értük el, hogy szakmai tapasztalatunkat minden szinten ötvöztük a legújabb technológiáinkkal: alapanyag, szerkezeti felépítés, mintázati rajz. Számítógépes szimulációt is felhasználtunk fejlesztői munkánk során, hogy hatékonyabban, gyorsabban találhassunk rá azokra a megoldásokra, melyekkel egyszerre több menettulajdonságot is javítani tudunk. 2013 decemberében kezdődik a tesztsorozat az új autómodellen.”

A MICHELIN számára a FIA Formula E versenysorozata kedvező lehetőséget teremt arra, hogy világszintű partnerekkel vállvetve dolgozhasson a legújabb technológiákon. A Spark Racing Technology projekt keretén belül vezető vállalatok működtek közre az új együléses versenymodell tervezésében: a Dallara (alváz), a McLaren (meghajtás), a Renault (elektronika és optimalizálás) és a Williams (akkumulátor).

Az első FIA Formula E versenyév mezőnye még alakulóban van, 2014 szeptemberétől kezdődően tartják majd a futamokat. Az Andretti Autosport, a China Racing és a Drayson Racing csapatai az új sportág első jelentkezői. Összesen tíz csapatot, azaz húsz autót várnak az első futamsorozatra.

„A MICHELIN különösen örül, látva, mekkora jelentőséggel kezd bírni a FIA új világbajnoki sorozata világszerte. Mi a kezdetektől támogatjuk a projektet, a sportág örvendetes városi meghonosításán is dolgozva, valamint Csoportunk technológiai érdekeltsége révén is. Az új verseny koncepciója válasz a mai idők szavára: a show „házhoz megy” közönségéhez, és bebizonyítja, hogy az autósport igenis szolgálhat konkrét válaszokkal a mobilitás által felvetett problémakörökre. Meggyőződésünk szerint a FIA Formula E versenysorozata a jövő városi közlekedésének kutatólaboratóriuma” – vallja Serge GRISIN, a MICHELIN Autósport részlegének igazgatója.