Öko-drive

Vezettük a Magyarországon is megvásárolható Peugeot iOn-t

Az Renexpo nemzetközi kiállítás és konferencia immár ötödik alkalommal került megrendezésre, melynek témája a megújuló energia és az energiahatékonyság.

Köszönhetően a korai érkezésnek, péntek reggel még könnyen szemügyre vehettük a kiállítók által bemutatott technológiákat és közel férkőzhettünk az e-mobilitás egyik „nagyágyújához”, a közel harmincmillió forintba kerülő Tesla Roadsterhez.

Az autót részletesen bemutató szakember elmondta: meglepődve fogadták az egyik benzinkúton, amikor a hajnali órákban elektromos áramot szeretett volna tankolni. Szerencsére az autó nem maradt áram nélkül.

Ami első pillantásra is szembetűnő volt, hogy a kiállításon a napenergia, azon belül is a napkollektorok széles választéka volt az uralkodó. A német és kínai gyártókat is felvonultató seregszemlén megismerkedhettünk a flexibilis napelemekkel is. Utóbbi előnye, hogy a nem teljesen szabályos és sík felületeken is könnyedén elhelyezhető.

A teljes pavilont megtöltő rendezvény a megújuló energiával foglalkozó szektor minden ágazatát igyekezett szerepeltetni. Korszerű fűtés- és hűtéstechnika, pellet kazánok, energiahatékony világítás: csak néhány, a majdnem minden igényt kielégítő 2011-es Renexpo kínálatából.

Egyetlen apróságot hiányoltunk csupán: függőleges tengelyű szélturbinával nem találkoztunk a kiállításon. Összességében is elmondható, hogy a szélenergia némileg háttérbe szorult az idei rendezvényen.

Nem érheti kritika az elektromos mobilitást. A már említett Tesla Roadsteren kívül számos környezetbarát járművel találkoztunk: testközelből megtekinthető volt a HY-GO, az elektromos motorok, a Smart és a Fiat 500-as elektromos verziója, valamint a Peugeot iOn.

Utóbbit szerencsénk volt elvinni egy rövid próbakörre.


A Peugeot iOn gyakorlatilag a Mitsubishi i-MIEV francia változata: az autó a két gyártó közös fejlesztésének az eredménye, így csupán az emblémában különböznek.

A hátsókerékhajtású(!) és kizárólag elektromos autó az ötajtós karosszériának köszönhetően egy igazán praktikus városi jármű.

A pár perces próbakörön nem lehetett messzemenő következtetéseket levonni az autóval kapcsolatban, de egy dolog biztos: nagyon könnyen megszokható és szerethetővé válik a zajtalan üzemmód. A hangtalan suhanás alatt nagyon kellett figyelni a körülöttünk lévő gyalogosokra, ugyanis a hiányzó motorhang miatt sokszor észre sem vették, hogy egy autó közeledik feléjük.

Imponáló volt az elektromos autókra jellemző megszakítás nélküli gyorsulás. Az ember könnyen beleesik az elektromotorok által keltett érzéki „csapdába”: a folyamatos erőkifejtés könnyen elhiteti az emberrel, hogy egy sportos autóban ül, azaz a gyorsulás érzete felülírja a valós adatokat. Utóbbihoz hozzátartozik, hogy az iOn valóban nem lomha jármű és menetteljesítménye bőven elegendő a városi közlekedéshez.

A kocsiba beépítették a Forma-1-ben is használatos fékezési energia visszanyerő berendezést. Ez visszatáplálja a fékezéskor felszabaduló energiát az akkumulátorba, így járul hozzá a gyártó által megadott 150 kilométeres hatótávolsághoz. A szerkezet működését egy charge feliratú piktogram jelzi a műszerfalon.

A jó hír, hogy a környezettudatos jármű már Magyarországon is megvásárolható. A rossz hír, hogy a közel tízmillió forintos vételár könnyen elriasztja az embert a zöld autózás mezejéről.
Ezen segíthet, ha az akkumulátorok ára és fejlesztési költsége elfogadható szintre süllyed, ezzel mérsékelve az autó árát. Egy másik megoldás lehetne, hogy a vevő lízingelné az autóban lévő akkumulátorokat, így szintén jelentősen csökkenne a kocsik ára.

Az elfogadható vételárat nem csak a környezetvédelem ügyének előmozdítása indokolja. Az olyan, tízmilliós autóhoz méltatlan apróságokra is figyelni kellene, mint a belső kilincs mögött éktelenkedő fedetlen csavarfej.
Mindezek ellenére a Peugeot iOn által keltett benyomás valóban pozitív. Reméljük, már nem kell sok évet várni, hogy az átlagos családok második járművei elektromos autók legyenek. Magyarországon is…