Öko-drive

Egy környezettudatos Toyota a jövőből

2013.05.11. - 10:13  |  Nincs hozzászólás

Egy kisebb és megfizethetőbb környezettudatos autó jövőbe mutató koncepciója

• Egy kisebb és megfizethetőbb környezettudatos autó jövőbe mutató koncepciója
• Egyedülálló együttműködés a közismert ipari formatervezővel, JM Massauddal
• Rendhagyó technikák: szemléletváltás az autóiparban

A TOYOTA ME.WE egy különleges együttműködés eredményeként született: a Toyota Európai Formatervezési és Fejlesztési Stúdiója (az ED2) és az elismert kreatív dizájner, Jean-Marie Massaud együtt alkották meg a jármű formáját és szerkezetét.

Az ED2 és a Studio Massaud 2011 júliusában kötöttek együttműködési megállapodást; az ED2 számára ez remek alkalom arra, hogy új ismereteket szerezzen a közös munkával irányított projekt során, amely komoly szemléletváltást jelent a hagyományos járműdizájnhoz és tervezéshez képest.

Jean-Marie Massaud számára izgalmas kihívást jelent egy mai ‘válság-álló’ autó koncepciójának megalkotása – úgy, hogy az közben egyaránt megfeleljen az emberi, gazdasági és környezetvédelmi elvárásoknak is.

A világ egyik legnagyobb autógyárának formatervező központja és a független dizájner közös jövőképének eredményeként egy egyedülálló tanulmányautó született, amely 3 fontos kérdésre keresi a választ.

  • 1. Megfelelés. Jean-Marie Massaud és a Toyota nem egy egyszerű fantázia-koncepciót alkottak, hanem az autó szerethető, ugyanakkor átgondolt vízióját teremtették meg. A kérdés az, hogy létezhet-e olyan autó, amely rendkívül sokféle életstílushoz alkalmazható, miközben megfelel a minőség és az innováció iránti alapvető igényeknek.
  • 2. Szintézis. Mérséklés és megerősítés – egy olyan szemléletmód, amelynek alapja az elrugaszkodás az autóipari hagyományoktól, a túlsúlytól való szabadulás, egy új irányzat felvázolása az emberi viselkedésmódok és elvárások megválaszolására, valamint egy újfajta szintézisre tett javaslat, ami azon alapul, hogy mind a jármű felépítménye, mind pedig a költségek csökkentése és a vásárlói szemlélet terén meg kell teremteni a személyes választás lehetőségét.
  • 3. Modern értékek. Itt az idő, hogy átértékeljük és újraformáljuk napjaink megrögzött gondolkodásmódját. Olyan autót kell alkotni, amely nemcsak jól mutat, hanem valódi élményt és intelligens megoldásokat kínál. Olyan autóra van szükség, amely jövőbe mutató értékeket rejt, nem pedig a vásárlók társadalmi státuszát tükrözi.

Jean-Marie Massaud képzeletében egy olyan autóhasználó jelenik meg, akinek számára maga a helyváltoztatás a lényeg. Így fogalmaz: “Az emberek szem elől tévesztették a valóságot, s ennek eredményeképpen idealizálni kezdték az autót, ami a szabadság eszköze helyett egyre inkább korlátokat jelentő tárggyá vált. Napjainkban sokkal több alkalmazkodó készségre, egyszerűségre és könnyedségre lenne szükségünk ahhoz, hogy életünket és vágyainkat normális mederbe tereljük. Az autónak a személyes mobilitás sokoldalú eszközévé kell válnia.” Más szóval: az autósokban egyfajta kettősség alakult ki. Egyfelől ott él bennük a túldimenzionált igény az innováció és az önkifejezés iránt, valamint hogy autójukon keresztül megmutassák társadalmi helyzetüket. Másfelől viszont folyamatosan zavarja őket, ha nap mint nap azt tapasztalják, hogy ezeket az igényeiket nem képesek kielégíteni.

Az ED2-vel folytatott párbeszéd során Jean-Marie Massaud számos ellentmondást tárt fel az autó mai értelmezésében, majd megfogalmazta a paradoxon feloldására alkalmas ellenérveit.

Szembeállította a vágyat az örömmel, a státuszt a használati értékkel, a térkínálatot a befogadó képességgel, az erőt a fürgeséggel, a teljesítményt a fenntarthatósággal, a kategóriákra osztást a sokoldalúsággal, a stresszt a nyugalommal.

A ME.WE révén a dizájner egy ‘itt és most’ megvalósítható megoldást vázolt fel, amely eltávolodik a ‘mindig több kell’ szemlélet jegyében született technológia-dömpingtől; Massaud válasza elsősorban a valóságban és a mai problémák iránt érzett kollektív felelősségérzetben gyökerezik, valamint abban, hogy az emberek szeretnének a közösség felelős tagjaivá válni.

A TOYOTA ME.WE célja nem kevesebb, mint hogy az összes ellentmondásra egyszerre kínáljon megoldást. Persze nem az autó újbóli feltalálásáról van szó, hanem egy mindenki számára megfelelő jármű megalkotásáról, amely azzal okoz örömöt használójának, hogy egyszerűbb és használhatóbb (könnyű vele parkolni, illik a különböző életstílusokhoz, miközben használata maximális élvezetet jelent), vagyis valós alternatívát kínál az ‘örömautókkal’ és a státusszimbólumokkal szemben.

Mindezidáig egyetlen autó sem volt képes úgy feloldani ezeket a mindennapos ellentmondásokat, mint a ME.WE:

  • Könnyű és rugalmas: A ME.WE alumíniumcsövekből készült szerkezetén cserélhetők a karosszériaelemek (az ajtók, a sárvédők, a motorháztető, a lökhárítók stb.). Ezek az elemek habosított polipropilénből – egy rendkívül rugalmas és könnyű műanyagból – készülnek
  • Egyedi és szabványos: a pickupként, kabrióként, off-roaderként és városi kiskocsiként egyaránt használható ME.WE a vásárlók rendkívül széles körét célozza meg, miközben a tanulmányautó kis tömege és a benne felhasznált anyagok alacsony környezeti terhelést ígérnek
  • ME (én) és WE (mi): tökéletes számomra, és másoknak is jó. Az autó neve egyszerre fejezi ki az egyén (ME – én) és a közösség (WE – mi) jó közérzetét, összegezve azt a megközelítést, ahogyan a jármű egyszerre kínál szabadságot az egyén számára, és vállal felelősséget a közösséggel szemben

A ‘többet’ szemléletétől a ‘jobbat’ kultúrájáig

Azáltal, hogy túlléptek az autóipart gúzsba kötő előítéleteken, az ED2 és Jean-Marie Massaud egy olyan tanulmányautó megalkotására összpontosíthatták tudásukat, amely a személyes mobilitás legfontosabb kérdéseit tárja fel.

Ha az autót abban összefüggésben szemléljük, hogy egy jármű ma sokkal inkább jelent korlátokat, mint örömforrást, a TOYOTA ME.WE reális gondolkodásra ösztökéli az autóhasználókat – a vezetőt és utasait egyaránt. A tanulmány a szabadság, az öröm, az érzelmek iránti vágyra és a kompromisszumok nélküli helyváltoztatás igényére összpontosít, ugyanakkor felhívja az emberek figyelmét saját felelősségükre és közösségi lét fontosságára.

A közösség szempontjából a TOYOTA ME.WE az utazás művészetének modern és globális szemléletmódját testesíti meg. A tanulmány szerves részét képezi annak a kutatásnak, amely a jövő személyes mobilitását már most is nagy mértékben befolyásoló környezeti problémákra keres megoldást.

Az egyén szempontjából ez az autó attól válik különlegessé, hogy alkalmazkodik az általános igényekhez, hiszen felszereltségében semmiféle extra nem található. A TOYOTA ME.WE az intelligens mérsékletességre törekszik. Ez a ‘többlet-ellenes’ jármű a technológiai burjánzás ellenpontja, amely egyszerű válaszaival és valóságérzékével mindannyiunk javát szolgálja.

Röviden: a TOYOTA ME.WE testesíti meg az átmenetet a ‘többet’ szemléletéből a ‘jobbat’ kultúrájába.

A ‘többet’ szemléletétől a ‘jobbat’ kultúrájáig

Azáltal, hogy túlléptek az autóipart gúzsba kötő előítéleteken, az ED2 és Jean-Marie Massaud egy olyan tanulmányautó megalkotására összpontosíthatták tudásukat, amely a személyes mobilitás legfontosabb kérdéseit tárja fel.

Ha az autót abban összefüggésben szemléljük, hogy egy jármű ma sokkal inkább jelent korlátokat, mint örömforrást, a TOYOTA ME.WE reális gondolkodásra ösztökéli az autóhasználókat – a vezetőt és utasait egyaránt. A tanulmány a szabadság, az öröm, az érzelmek iránti vágyra és a kompromisszumok nélküli helyváltoztatás igényére összpontosít, ugyanakkor felhívja az emberek figyelmét saját felelősségükre és közösségi lét fontosságára.

A közösség szempontjából a TOYOTA ME.WE az utazás művészetének modern és globális szemléletmódját testesíti meg. A tanulmány szerves részét képezi annak a kutatásnak, amely a jövő személyes mobilitását már most is nagy mértékben befolyásoló környezeti problémákra keres megoldást.

Az egyén szempontjából ez az autó attól válik különlegessé, hogy alkalmazkodik az általános igényekhez, hiszen felszereltségében semmiféle extra nem található. A TOYOTA ME.WE az intelligens mérsékletességre törekszik. Ez a ‘többlet-ellenes’ jármű a technológiai burjánzás ellenpontja, amely egyszerű válaszaival és valóságérzékével mindannyiunk javát szolgálja.

Röviden: a TOYOTA ME.WE testesíti meg az átmenetet a ‘többet’ szemléletéből a ‘jobbat’ kultúrájába.

Intelligencia és haladás

Az ED2 és Jean-Marie Massaud azt tűzték ki célul, hogy többet nyújtsanak és jobbat teremtsenek – miközben kevesebbet adnak. Így kerül szoros összefüggésbe az erőforrások és a belső tartalom minimalizálása az autó képességeinek, minőségének és örömszerző képességének magasabb szintre emelésével.

A TOYOTA ME.WE elektromos hajtással készült; az elektromotorok a kerékagyakba kerültek, ugyanúgy, mint a TOYOTA i-ROAD esetében, az akkumulátorok pedig – a TOYOTA iQ EV-ben alkalmazott megoldáshoz hasonlóan – a padló alatt kaptak helyet. A hagyományos térkialakítás kötöttségeitől megszabadított belső tér ezáltal teljes egészében az öt utas és a csomagok rendelkezésére áll.

A CO2-kibocsátás csökkentése és az energiaforrások kímélése fontos cél volt a fejlesztés során, ezért a tervezők újfajta megközelítéssel alakították ki a felépítményt, jelentősen csökkentve az autó tömegét. A TOYOTA ME.WE alumínium szerkezetét habosított polipropilénből készült elemek burkolják; ez a műanyag könnyű, erős és reciklálható.

Ennek köszönhetően a ME.WE saját tömege mindössze 750 kg – ami azt jelenti, hogy a tanulmányautó 20 százalékkal könnyebb, mint egy hagyományos acélkarosszériával készített, B-szegmensű jármű. A kisebb saját tömeg jórészt annak köszönhető, hogy polipropilén elemek súlya (mindössze 14 kg) jelentősen alacsonyabb az acéllemezek tömegénél.

Környezettudatos anyagválasztás

Az elsődleges és másodlagos felhasználásától függően a habosított polipropilén 100%-ban újrahasznosítható, és ugyanez az alumíniumra is igaz. A padló és a vízszintes felületek bambuszból készülnek, ami nemcsak esztétikus, hanem gyorsan megújuló anyagnak is számít. A ME.WE kevés törődést igényel, hiszen mindössze mosni kell; az ötlet a hajózás világából származik, akárcsak a kocsibelső, az első-hátsó raktér és tető kialakításának stílusa is.

Mivel olyan anyagokból készül, amelyek használata kevesebb energiafogyasztást jelent – vagyis csökken a CO2 és egyéb káros gázok kibocsátása –, és mert e természetes anyagok felhasználása a gyakorlatban is megvalósítható, a TOYOTA ME.WE intelligens választ ad a tömegtermelés és a világ növekvő autóállománya által felvetett környezetvédelmi kérdésekre.

Optimista, pozitív és gyakorlatias

A dizájn letisztultsága tökéletesen illik az autó egyszerű használatához. Mivel minden kerékagy egy-egy elektromotort rejt, a TOYOTA ME.WE egyaránt lehet két- és négykerékhajtású, így számos olyan terepen is képes boldogulni, ami egy hagyományos autóval elérhetetlen.

Ugyanakkor e jármű jóval könnyebb, mint a mai terepjárók, amelyeknek teljesítménye sokkal nehezebb erőátviteli rendszeren keresztül jut el a kerekekhez.

A kabinban az utasok mindig előnyt élveznek a csomagokkal szemben, amelyek akár a tetőn is szállíthatók – ilyenkor a poggyászt egy neoprén borítás óvja az időjárás viszontagságaitól. Használaton kívül ez a borítás a tető első része alatt kap helyet, s innen húzható ki, hogy biztonságosan befedje a tetőn elhelyezett tárgyakat.

A hátsó csomagtér mérete bővíthető, sőt pickup-jellegű platóvá is átalakítható.

A hátsó üléssor a padlóba épített sínekhez csatlakozik; összehajtása után az üléspad elfér az első ülések alatt, szükség esetén pedig az egész hátsó üléssor kiemelhető, hogy egy kirándulás során kempingszékként használjuk.

A dizájn egyszerűsége a műszerezettségben is visszaköszön. A kormánykerék fölött mindössze egyetlen képernyő látható; ez mutatja a sebességet, az akkumulátor töltöttségi szintjét, az utazási információkat és az okostelefonon keresztül elérhető navigációs rendszer utasításait. Az okostelefon a képernyő alatt rögzíthető, s az autóban ülők a készülék segítségével alakíthatják ki személyes közegüket (kommunikáció, zene és más alkalmazások), és ugyanígy szabályozhatják a kabin hőmérsékletét is.

A fűtő- és klímaberendezésben alacsony fogyasztású hőszivattyú működik, amihez elektromos ülésfűtés párosul; ez a megoldás tovább csökkenti az autó energiafogyasztását.

Ha az utasok arra vágynak, hogy a kabrió-élményhez hasonlóan élvezhessék a menetszelet, akkor minden ablakot kinyithatnak – még a szélvédőt is.

Rovat további cikkei

Kevesebb repülésre biztatnak svéd kutatók

Kevesebb repülésre biztatják a turistákat svéd kutatók, akiknek - most...

2019.05.27. - 07:15 tovább »

Már a sarkvidéken nyúzzák a BMW elektromos-meghajtású trióját

A 2020-ban és 2021-ben piacra kerülő modellek tesztelése jelen pillanatban...

2019.03.27. - 19:11 tovább »

Minden eddiginél erősebb elektromos repülőt épít a Rolls-Royce

Minden eddiginél erősebb elektromos meghajtású sport- és műrepülőgép...

2019.01.25. - 12:52 tovább »

Friss cikkek

Heti két óra a természetben a jó egészség elengedhetetlen feltétele

Heti két óra eltöltése a természetben jelentősen növeli az egészséget,...

2019.06.15. - 12:00 tovább »

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

2019.04.18. - 10:11 tovább »

Erdősítéssel szorítják vissza az elsivatagodást Észak-Kínában

Több mint 860 ezer hektárnyi erdőt telepítenek az észak-kínai...

2019.04.12. - 13:35 tovább »